als 1 led lampje van een kunst kerstboom stuk is,doet de rest het dan nog?

Ik wil graag een kunstkerstboom mét verlichting kopen,maar ben bang dat,als er 1 lampje stuk is,de rest het ook niet meer doet

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Kerst
16.8K
TurfGraver
6 jaar geleden
Vaak zijn er seriegroepen in parallel geschakeld. 1 stuk gaan er 8 uit.
Maar hangt van de constructie af.

Antwoorden (3)

Als 1 lampje kapot gaat gaan dan alle lampjes uit?
- Nee de rest van de lampjes blijven gewoon branden. Alleen indien u het lampje uit de houder haalt wordt de connectie verbroken en gaat het hele snoer uit.
6 jaar geleden
jc54
6 jaar geleden
Dit gaat wel op bij gloeilampjes, LED-verlichting werkt anders.
Bij LED kerstverlichting zou er gerust een lampje defect mogen geraken. De rest blijft dan gewoon branden. Het is geen serieschakeling van gloeilampjes.......
6 jaar geleden
Led kerstboomverlichting is in veel varianten verkrijgbaar, soms zijn alle lampjes parallel op een dubbele draad aangesloten, soms is steeds een klein groepje lampjes in serie aangesloten op de dubbele draad.
In het eerste geval zal één kapot lampje de rest niet storen, in het tweede geval zullen dan een paar naastgelegen lampjes ook uitgaan.
Verder zijn er ook verlichtingen met effectkastjes die voor knipperen en afwisselende kleuren zorgen, hierbij wordt het onvoorspelbaar wat er allemaal mis kan gaan.
In het algemeen is led verlichting veel betrouwbaarder dan gloeilampjes en door de lage prijs dan ook zeker aan te bevelen.
Andere voordelen: veel meer lampjes per streng mogelijk, minder warmte (brandgevaar!), energiezuiniger.