Sind wanneer kennen we de kerstvakantie en tweede kerstdag?

In Nederland.

Toegevoegd na 2 minuten:
http://www.startpagina.nl/v/maatschappij/religie/vraag/52643/vieren-2e-kerstdag-2e-paasdag Geeft 0 antwoord op de vraag......

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Kerst
2.7K
ronron1212
7 jaar geleden
http://www.isgeschiedenis.nl/nieuws/geschiedenis-van-tweede-kerstdag/
tinus1969
7 jaar geleden
Ik vermoed dat kerstvakantie veel recenter is; vroeger waren de meeste mensen boer (en hadden dus geen vakantie; de koeien moesten hoe dan ook gemolken worden :-)). Vakantie is typisch iets dat hoort bij scholen, en tot het eind van de 19e eeuw gingen de meeste mensen niet naar school.

Antwoorden (1)

De Nederlandse gewoonte om tweede kerstdag te vieren bestaat al 400 jaar . Vanaf 1618 was het op veel plaatsen een gewoonte .
Bij wet is het geregeld in 1815 .

Meertensinstituut:
-----In 1618 bepaalde de Nationale Synode dat Kerstmis, Pasen, Hemelvaartsdag en Pinksteren naast de zondag de officiële godsdienstige feestdagen werden. Een vrije feestdag op tweede kerst-, paas- en pinksterdag en Goede Vrijdag werd wenselijk geacht (omdat het op veel plaatsen de gewoonte was), maar niet verplicht gesteld. Elke plaats kon daarin nog zijn eigen koers varen. Pas met de wet van 1815 zijn er de uniforme regels voor in de plaats gekomen.

Dat in Nederland niet alleen de eerste en tweede kerst-, paas- en pinksterdag, maar ook Hemelvaartsdag en Goede Vrijdag officiële feestdagen oftewel zondagen zijn, is vastgelegd in de zondagswet van 1815. Deze wet voorzag voor het eerst in uniforme, voor het hele land geldende regels voor de openbare rust op deze (in principe) godsdienstige dagen en de mate waarin feestelijkheden waren toegestaan. ----

Toegevoegd na 5 minuten:
Schoolvakantie

http://schoolvakantiesnederland.com/hoe-is-de-zomervakantie-ontstaan/
---Een school verkondigde in 1856 in De Oostpost dat kinderen imer kerst 3 weken en in de zomer vijf weken vrij waren.---