Het is helemaal afhankelijk van je geloof.

Ben je Katholiek is je Kerstavond op 24 december
en
ben je Protestant is je Kerstavond op 25 december

In de Katholieke kerk wordt Kerst op Kerstavond al met een bijzondere mis gevierd, echter in de Protestantse kerk vier je Kerst op 25 december met een dienst.

Voor de ene kerk begint het om 18.00 uur op 24 december en voor de andere gelovigen in de andere kerk begint het op 25 december om 18.00 uur.

Kerkelijk zou je eigenlijk beter kunnen zeggen dat het begint wanneer de dienst/mis begint, dat is dus ook wel om 18.00 uur voor de kinderen en om 19.30 uur als het een vroegere mis betreft. Er zijn ook Nachtmissen die om 24.00 uur beginnen, middernacht, waarna een kerstontbijt wordt genuttigd met de hele familie dat dus na de nachtmis om ongeveer 2 uur begint.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

De avond is het laatste deel van de dag, in het algemeen de tijd tussen 18 en 24 uur.
kerstavond is daarop geen uitzondering,dus ook die begint om 18.00.
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Is het dan de avond van 1e en 2e kerstdag ook weer kerstavond? Of heet dat de hele dag Kerstdag?
niko
10 jaar geleden
"kerstavond"is exlusief voorbehouden aan de avond van 24 december.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Zie mijn antwoord, dat is afhankelijk van je geloof.
niko
10 jaar geleden
kun je nagaan wat t mijne is.(^_^)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Een antwoord moet leerzaam zijn, niet 'slechts' persoonlijk. In
dit geval dien je dus verder te kijken dan je eigen godsdienst.
Het vieren van feestelijkheden de avond voor de eigenlijke feestdag stamt uit het jodendom. Volgens de Joodse traditie begint de dag met de nacht. De sjabbat begint bijvoorbeeld op vrijdagavond na zonsondergang. Dit is in het christendom in sommige gevallen overgenomen en zo viert men dus op de avond voor kerst al het kerstfeest.

Volgens deze logica zou het dus moeten zijn "na zonsondergang".

Van huis uit heb ik echter meegekregen dat het kerstfeest begint de nachtmis en daarna een broodmaaltijd (En dat was dan vroeger ook echt midden in de nacht).
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Katholieken vieren na de nachtmis nog steeds met een kerstontbijt met allerlei lekkers, niet alleen brood, bovendien is dat nog steeds na de nachtmis dus midden in de nacht.