Kestkado: tafeltje met stoeltjes, hoe presenteer ik dit het best aan mijn peuters?

Ze zitten nog in een grote katonnen doos en moeten in elkaar geschroeft worden.
Ik ben van mening dat het voor de kinderen (21 maand en 3 jaar) het leukst is om ze opgebouwd te krijgen, mijn man vindt echter dat we het gezamelijk moeten uitpakken. Wat denken jullie?

En als ik ze dan wél eerst in elkaar zou schroeven, hoe pak ik dat dan in? Vrees dat dat wel erg veel inpakpapier gaat kosten. Iemand tips?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Kerst
1.8K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als wij vroeger een groot cadeau kregen, deed mijn moeder er altijd gewoon een laken overheen! Stuk milieuvriendelijker dan het papier ;-)

Het beste antwoord

Ik zou de stoeltjes in elkaar zetten en dan het inpakken. Als je dat lastig vind met inpakpapier, kun je ook gewoon vuilniszakken aan gort knippen en er om heen plakken. Plak een paar leuke stikkers op de vuilniszak en het kind vind het net zo mooi als echt inpakpapier hoor ;-)

Gezamenlijk uitpakken is leuk vanuit de ouders gedacht, maar een kind van 3 (laat staan een kind van 21 maanden) snapt daar natuurlijk geen drol van. Dat iets nog in elkaar gebouwd moet worden en dat het dan leuk wordt, daar snapt het kind nog niks van, die leven veel te veel in het hier en nu.

Sámen met de kinderen de stoeltjes in elkaar zetten zoals hierboven voorgesteld lijkt mij helemaal een slecht idee...Je mist zo een schroefje omdat één van de twee even ging uitproberen hoe het smaakte, ze halen zich zo open aan scherpe dingen als schroeven en schroevendraaiers en ze zitten zo ergens met hun vingers tussen. En er is voor een kind geen lol aan, die snappen nog helemaal niet goed wat de bedoeling is van dat 'gezamenlijk in elkaar zetten', laat staan dat ze het gezellig vinden. Peuters willen gewoon kant en klaar speelgoed, geen bruine doos met losse onderdelen er in...

Ik ben het, als pedagoog zijnde, dan ook helemaal met jou en het eerste antwoord eens. Lekker van te voren in elkaar zetten, inpakken en dan als de kinderen het hebben uitgepakt lekker samen een boekje lezen of spelletje doen vanaf hun nieuwe stoeltjes.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Reddie
10 jaar geleden
"snapt daar natuurlijk geen drol van", dat lijkt mij dan juist een leuk leermoment. Dat je iets leuks kunt MAKEN.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ja, als het kind zes is is dat heel leuk. Een kind van drie wil bij een cadeautje niet wachten tot papa het inelkaar geschroefd heeft. Grote dingen bouwen is hartstikke leuk voor peuters, maar voor gefriemel met schroeven en schroevendraaier hebben ze simpelweg nog niet genoeg fijne motoriek.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat lijkt me inderdaad ook niet. Bovendien denk ik ook dat het bouwen veel te lang gaat duren. Tien minutjes vinden ze misschien nog wel leuk, maar las het een uur in beslag neemt, en daar vrees ik toch wel een beetje voor, is de lol er snel af.
Bovendien bedacht ik me dat er bij zo'n bouwpakket ook nog wel eens wat ontbreekt, dan is dat ook alvast uitgesloten of eventueel nog op te lossen.
Nou.... dan ga ik maar snel aan het werk! Dank je voor je antwoord Rinke, +
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Na nieuw overleg met mijn man lijkt het erop dat hij het toch met me eens is, dus heeft deze vraag niet zo veel zin meer en sluit ik de boel maar. Ik dank je voor je antwoord, dat ik als beste kies omdat je met een stel goede argumenten komt.

Andere antwoorden (2)

Iets opbouwen met een kind is een goed idee. Maar niet iets wat voor volwassenen is. Het cadeau zijn de tafel en stoeltjes. En als ik mijn (bijna) 3 jarige dochter een bouwpakket zou geven zou het veel te abstract zijn en snel de verveling toeslaan.
Wat je zou kunnen doen, de tafel in elkaar zetten en samen met het kind het eigen stoeltje. Dan is het sneller klaar en is het trots om dat hij/zij dat zelf heeft gedaan.

Persoonlijk zou ik het kant en klaar gegeven hebben. Mijn dochter zou het uitpakken en gelijk trots op het stoeltje gaan zitten. Dan pakken we samen een puzzeltje en aan het nieuwe tafeltje een puzzeltje maken. Vind ik leuker en dan beleeft je kindje dat het een tafeltje en stoeltjes gekregen heeft.

En ja ik zou het ook inpakken. Even een klus, maar wat een pret om het uit te pakken! En inpakpapier is toch niet zo duur? Had laatst een fiets ingepakt met 2 rollen Breed inpakpapier van de action. Was maar 39 cent per rol. En een lol dat we voor die 78 cent hebben gehad!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Zo zie ik het inderdaad ook voor me: hey leuk een tafel en een stoel, en metteen in gebruik nemen. Het inpakpapier is voor mij wel wat moeilijker. Ik woon niet in Nederland maar in Korea en inpakpapier verkopen ze hier in piepkleine rolletjes, is behoorlijk duurder, en bovendien is het geen papier maar folie!
Maar misschien als ik nog eens rond kijk dat ik toch nog ergens wat tegenkom. Daarbij heb ik ook nog een extreem milieubewuste man (hij werkt in de scheepsbouw voor een gas transport bedrijf, maar dat gaat prima samen, haha), die geshockeerd gaat zijn bij het zien van zoveel wegwerp papier... maar misschien dat ik daar maar gewoon lak aan moet hebben ;-)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Haha okee, dat wist ik dan niet. En nee het is niet milieubewust maar wel leuk! ;)
Kranten doen het heus ook goed haha.....
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Goed antwoord, vind ik. En mocht je de spullen inpakken met pakpapier, misschien maskt een strik erop het een beetje feestelijker.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
'maakt'!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Mijn man kwam gisteren met een oplossing wat inpakpapier betreft: hij kan van zijn werk enorme vellen wegwerp papier mee nemen. Na nogmaals overleggen ziet hij nu ook in dat de kindjes nog wat klein zijn om de boel samen in elkaar te zetten.
Dus... als maandag de kinderen weer naar het KDV gaan ga ik lekker schroeven. Nogmaals bedankt voor het antwoord. Aangezien we eruit zijn ga ik de vraag sluiten.
Ik heb even zitten twijfelen maar Rinke krijgt toch het 'beste antwoord', omdat het hare iets beter onderbouwd is.
Ik zou het (man zijnde) ook gezamenlijk willen uitpakken,
al zal de verrassing niet bijzonder groot zijn na het verwijderen van het pakpapier, het samen puzzelen en knutselen lijkt me gezellig, en ook leerzaam voor de kids misschien?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Haha, grappig! Het is dus blijkbaar een mannending om met de kids samen de boel in elkaar te willen knutselen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ze zijn 3 en 21 maanden...Daar zou ik nog niet mee gaan schroeven ;-)