De germanen hadden vroeger een feest op het moment dat de dagen van steeds korter, veranderden in steeds langer. Op dat moment werd eem ceremonie gehouden bij de enige bomen die nog groen waren in december, dus de naaldbomen. Dat was een teken van opstaan van de nieuwe zon, van het langer worden vam de dagen en van de vruchtbaarheid die weer zou komen in de lente. Ze danken en vierden hierbij dat de goden weer een nieuwe tijd aan lieten breken. Dat is dus religie.

Een heleboel germaanse dingen zijn verdwenen maar diverse dingen zijn overgebleven in onze cultuur, bijvoorbeeld de naaldboom/kerstboom op dezelfde tijd van het jaar. Tegenwoordig is dit niet direct gelinkt met religie, maar daar komt het wel vandaan.

Ik hoop dat dit een antwoord is op je vraag!
Fijne kerstdagen alvast! Groeten
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
WimNobel
10 jaar geleden
Tegenwoordig is het Kerstfeest nog steeds gelinkt aan religie hoor! Het Christendom viert nl. de geboorte van Jezus. Het Christelijke Kerstfeest valt in de tijd samen met het Germaanse Joelfeest. Dat is waarschijnlijk niet toevallig, maar bewust zo gestuurd door de vroege Christenen om zo de Germanen te bewegen een andere betekenis aan het bekende feest te geven. Met behoud van bepaalde symboliek waaronder de bomen. De feitelijke geboortedatum van Jezus staat niet vast en geeft dus ook geen verklaring voor de datum van Kerst.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ja dat klopt.
Maar jij zegt: het kerstFEEST is gelinkt met religie.
Maar dat was niet de vraag. De vraag was: is de kerstBOOM gelinkt met religie. Vandaar mijn laatste zin dat de kerstBOOM vandaag niet meer DIRECT is gelinkt met religie. Trouwens: ik ben christen en wij zijn tegen de kerstboom. Andere discussie, maar even weer over de boom op zich.
De kerstboom (een spar, en geen dennenboom) gaat terug op een vruchtbaarheidssymbool. Over de ouderdom van het gebruik als kerstboom lopen de bronnen zeer uiteen. Waarschijnlijk hadden reeds de Germanen voor de kerstening rond de tijd van winterzonnewende (het joelfeest of Yule) een altijd groene boom in huis of op het erf. Vanwege deze heidense wortels heeft de Rooms-katholieke Kerk de boom lange tijd geweerd uit het christendom.

Luther verklaarde begin zestiende eeuw de kerstboom tot symbool van de geboorte van Jezus. Eerst stond de boom alleen nog in de kerken; eind 19e eeuw haalde men hem, allereerst in protestantse landen, alsnog de huiskamer binnen.

De kerstboom herinnert de christen volgens Luther aan de boom in het paradijs; de kerstboomballen aan de vruchten waarvan Adam en Eva aten. De piek in de boom staat voor de ster die de Wijzen de weg wees naar de geboorte­plaats van Jezus; soms wordt de piek daarom door een ster vervangen.