Door hoeveel mensen wordt kerst nog gevierd door de christelijke gedachte erachter?

of is het met name een feest geworden om te eten en vrije dagen te hebben?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Kerst
2K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je vraagt direct naar een hoeveelheid mensen.... dat is toch niet te beantwoorden???
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Miss geen exacte aantallen, maar denk dat er best onderzoek naar gedaan is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ook christenen eten vandaag lekker en hebben een vrije dag....
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja... snap ik Pelle, maar denk dat je wel mijn vraag begrijpt
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het gaat niet om het niet begrijpen van de vraag Remmy, in ieder geval niet wat mij betreft. Het is gewoon m.i. een vreemde vraag.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik bedoel dat het lastig te beantwoorden is Remmy. In welke groepen wil je de mensen nu verdelen?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Niet in een bepaalde groep, maar ben gewoon nieuwsgierig hoeveel mensen nog bezig zijn met waar het kerstfeest ooit vandaan is gekomen of dat het 'gewoon' alleen maar lekker een paar vrije dagen zijn.

Het beste antwoord

De meest recente gegevens die ik kan vinden dateren van 2007, en toen was ongeveer 49 % van de Nederlanders nog Christelijk(wat niet wil zeggen kerkelijk!) en 51 % Moslim of "niks". Daar zal weinig aan veranderd zijn, dus je mag vrijelijk aannemen dat ongeveer de helft van de Nederlanders "iets" hebben met de Christelijke kerstgedachte.

De vorm waarin we kerst vieren , met verlichte bomen, kerstballen, overvloedige maaltijden en geschenken, is al veel ouder en heeft zijn wortels in pre-christelijke religies, als viering van de kortste dag die ook in deze periode valt.

Overdadig vreten, absurde hoeveelheden geschenken en uiterlijk vertoon zijn een recente 'uitvinding' sterk gevoerd door de commercie, en feitelijk zwaar uit de hand gelopen en uit verband getrokken elementen van het oorspronkelijke midwinter-feest.

Veel belangrijker echter voor zowel veel gelovigen als niet-gelovigen is het gevoel van traditie, saamhorigheid, iets voor een ander over hebben, aan hen denken die het minder hebben dan wij, hoop op vrede, tijd van bezinning en dankbaarheid dat over de jaren meer en meer bij de kersttraditie is gaan horen, al dan niet als onderdeel van een geloof. Met het toenemen van de secularisatie voelt niet iedereen zich goed bij alleen maar 'vreten op aarde', en zoeken veel mensen daarin de diepere 'betekenis' van kerst.

Maar dat betekent niet dat iedereen die kerst viert daar ook actief mee bezig is. We kijken echter wel graag naar films met dat thema ;)