Het verschijnsel ‘kerstman’ als personificatie van het midwinterfeest ontstond waarschijnlijk in de zestiende eeuw in Europa als reactie op de herdenking van de geboorte van Jezus, die destijds sober werd gevierd. De kerstman was gecreëerd om van het kerstfeest weer een vrolijk en gezellig feest te maken. De oorspronkelijke Father Christmas uit het Verenigd Koninkrijk was geen kindervriend en schonk geen cadeaus. Dat geld ook voor Pere Noël uit Fankrijk en de Duitse Weihnachtsmann en kerstmannen in de Scandinavische landen. De kerstmannen uit de vele landen gingen pas pas cadeautjes schenken nadat hij steeds meer werden vereenzelvigd met de in negentiende eeuw in Amerika gecreëerde en razend populaire Santa Claus.

In de zeventiende eeuw werd de grote stad die nu bekend staat als New York gesticht door Nederlandse emigranten. Zij brachten de Nederlandse gebruiken van het Sinterklaasfeest met zich mee. Toen New York later in Engelse handen kwam, veranderde Sinterklaas langzaam in ‘Santa Claus’. Santa Claus kreeg pas echt goed vorm in 1823. Dat was dankzij het gedicht A Visit From St. Nicholas (beter bekend onder de naam ‘The Night Before Christmas’ en de ‘De avond voor kerstmis’ dat professor Clement Clark Moore schreef voor zijn kinderen, en dat anoniem werd gepubliceerd in de Sentinel.
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Hoewel de kerstman in Amerika is ontstaan heeft Amerika de kerstman te danken aan Nederlanders. Om de tijd van de kolonisten zijn veel Nederlanders naar Amerika getrokken. Met de Nederlanders kwam sinterklaas mee, de naam sinterklaas is in het Amerikaans Santa Claus geworden. Het beeld van de kerstman als vrolijke man met een witte baard is ontstaan door een Nederlandse professor Clement Moore die als kolonist in Ney York kwam wonen. In 1882 schreef hij een gedicht voor zijn konderen 'it was the night before christmas' en beschreef sint nicolaas daarin als een vrolijke man met rode wangen en rode neus en een witte baard, dit gedicht werdt een jaar later in een Amerikaans weekblad gepubliceerd. Toen het gedicht 20 jaar later werdt herdrukt met een tekening erbij van de goedheiligman werdt deze tekening de basis voor de kerstman die we nu kennen
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wist wel dat de 'meegenomen' sinterklaas door NL emigranten de basis was voor santa claus, leuk om nu ook het vervolg te weten. :)
rose
11 jaar geleden
Het verschijnsel kerstman bestond al voor de 'uitvinding' van Santa Claus.