Waar komt de kerstbal vandaan?

Wat is de historie achter de versiering die in menig kerstboom te vinden is?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Kerst
5.6K

Het beste antwoord

Tja.. toch maar weer de wiki erbij genomen..

De oorsprong van de kerstbal lijkt de heksenbal te zijn, die vroeger in huis aan de lamp hing of in de tuin in de borders lag. Doordat men geloofde dat heksen geen spiegelbeeld hadden, kon men via de spiegelende bal makkelijk een heks herkennen als die zich in huis bevond. De zilveren ballen in de tuin hadden voornamelijk een decoratief doel.

De oorsprong van de bal als versiering in de kerstboom heeft te maken met de opkomst van de glasblazerij in Oost-Europa. Men ging steeds vaker glazen ballen gebruiken in plaats van vergulde noten, rode appeltjes en koek. Voordat de kerstbal in de negentiende eeuw bij rijke mensen in de kerstboom kwam, werd de kerstboom versierd met papieren slingers en geknipte papieren figuren. De piek was onbekend. Meestal werd de boom bekroond met een ster.

Het zetten van een kerstboom was vóór de negentiende eeuw in Nederland een zeldzaamheid. Het gebruik is eigenlijk Duits en waarschijnlijk via middenstanders, Duitse banketbakkers in Amsterdam bijvoorbeeld, in Nederland bekend geraakt.

Toegevoegd na 15 minuten:
... Op basis van een reactie die ik kreeg: Natuurlijk komen de ballen die jij in de boom hangt uit de doos van vorig jaar, danwel uit de winkel :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

In 1831 werd door de heer Linder de eerste glazen kerstbal geblazen. Omdat hij eigenlijk geen geld had voor het kopen van echte appels voor in zijn boom, blies hij een grote kraal die van binnen met een laagje lood werd bedekt. De kerstbal is geboren.

Waarom hangen we eigenlijk kerstballen in de boom. Ook dit is weer terug te voeren naar de tijd van het midwinterfeest. In deze tijden dacht men namelijk dat men ongeluk kon uitbannen door glimmende voorwerpen op te hangen. Niet alleen boze geesten, maar ook heksen zijn bang voor spiegels.

"Heksenballen"zijn al 300 jaar bekend. Deze werden voor de ramen gehangen om kwade geesten buiten te houden.

Voor meer informatie:zie link

Toegevoegd na 5 minuten:
Oorspronkelijk hingen er appels in kerstbomen.
Zie tweede link.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In Nederland was de kerstboom tot ver in de negentiende eeuw versierd met vergulde noten. Ook werden er appeltjes, speelgoed, koek en papieren slingers in gehangen.

In de catalogus 1831-1835 van een Duitse handelsonderneming is er voor het eerst sprake van glazen vruchten en noten voor in de kerstboom. In de catalogus van 1860 is er ook sprake van echte ballen van glas. Deze ballen hebben dan een doorsnee van 2,5 cm tot 6 cm en zijn verkrijgbaar in de kleuren rood, blauw, goud en zilver.

De eerste versieringen in het topje van de boom waren vooral engeltjes, kroontjes, sterretjes of wat engelenhaar. De kerstpiek komt uit Thüringen in Duitsland. De komst van de piek hangt samen met een nieuwe glasblaastechniek, waardoor veel dunnere en lichtere kerstboomdecoraties gemaakt konden worden. Die eerste ballen waren namelijk vrij zwaar. De nieuwe techniek ontstond doordat men gas ging gebruiken. Daardoor kon de vlam veel beter verdeeld worden en kon men dunne kerstballen en een lichte piek blazen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De boom behangen met kerstballen, waar komt dat vandaan? In de 11e eeuw trokken troubadours van stad tot stad om voorstellingen te geven. Die voorstellingen draaiden meestal om bijbelverhalen. Vaak werd bijvoorbeeld het Paradijs van Adam en Eva uitgebeeld. Een van de symbolen die daarvoor gebruikt werd, was een appelboom. Gelovige mensen versierden hun huizen met takken van appelbomen. Toen de kerstboomtraditie vanuit Duitsland z'n intrede deed werden de takken van de appelboom vervangen door de kerstboom die behangen werd met kerstballen.