Zijn er "richtlijnen" hoe lang voor Kerst de pakjes onder de kerstboom mogen/moeten?

Ik wil niet te inventariseren hoe iedereen het nu doet.

Ik vraag me juist af of er iets "officieels" over is. Een soort kerst-etiquete.

12 jaar geleden
in: Kerst
11.5K

Het beste antwoord

Als er nog in de Kerstman gelovende kinderen zijn, moeten de pakjes op 1e Kerstdag 'opeens' onder de boom liggen, bijv. bij terugkomst van een wandeling : de Kerstman komt ook altijd onverwacht....(net als de Sint...)
Of hij kan in de nacht geweest zijn, zodat als de kinderen beneden komen de pakjes er liggen.

Nu wij de Kerstbomen vaak al 14 dagen tevoren, non-stop verlicht met de 'neplichtjes', zijn er veel oudere gebruiken vergeten.

Het was 'vroeger' zo, dat de Kerstboom op de 24ste werd binnengehaald (vóór die tijd stond hij in water in de tuin), en dan gemeenschappelijk versierd. De kaarsjes werden ietwat plechtig voor de eerste keer aangestoken als het donker was : Kerstmis was begonnen...

Maar met het prachtige kerstpapier van heden-ten-dage is het bijna jammer, om er maar zo kort van te genieten.

Je kunt het helemaal zelf zó doen, als je het leuk vindt.

Bij ons thuis, toen we eenmaal wisten, dat de Kerstman net als de Sint, niet 'echt' waren, zijn we de pakjes neer gaan leggen, als ze klaar ingepakt waren : elke dag kwam er wel een pakje bij.
Voorpret is zo'n mooie pret : zonde, om dat te moeten missen!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Summo
12 jaar geleden
dank, dan is de "regel" dus toch pas vlak ervoor, ik vroeg me af of wij het daarmee fout deden omdat ik zoveel mensen hoorde die ze al een week hadden liggen maar dat zal wel komen door de redenen die je noemt

Andere antwoorden (2)

Enkel als er nog kleine kinderen in de familie zijn 'moet' de Kerstman de pakjes brengen. (België) Bij onze kinderen kwam de Kerstman s'nachts. (tja, je moet ze toch ongezien onder de boom kunnen leggen :) De pakjes moesten dan onder de kerstboom blijven liggen tot de feestmaaltijd op kerstavond voorbij was. Dan werden de cadeautjes voor heel de familie uitgepakt.

Zonder kleine kinderen kunnen de aangekochte, mooi ingepakte, cadeautjes een kleurrijke toevoeging zijn aan de versierde kerstboom. Sommige liggen bij ons vaak maar dan een week op voorhand al onder de boom mooi te wezen :) Dan zijn er geen richtlijnen meer voor.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Al ons hele leven leggen
wij de pakjes op kersavond
onder de boom.
Dan kun je vast beginnen met
uitdelen , en ga je eerste kers-
dag weer verder.
Fijne kerst.