Ligt er waarschijnlijk aan wasr ze wonen, en of kerst in dat land een cultureel begrip is. Een nederlandse boeddhist zal best wel kerst kunnen vieren, aangezien hij of zij daar waarschijnlijk mee op is grgroeid. Ook heeft kerst vaak niet voor iedereen een religieuze betekenis. Een boeddhist uit tibet daarentegen zal waarschijnlijk geen kerst vieren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+

Andere antwoorden (5)

Ze vieren geen kerst maar wel een variant, b.v. winterfeest of lente enz, bijna alle volkeren hebben zo een variant.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+
Een boeddhist zal vanuit zijn religieuze overtuiging geen kerstvieren. Maar dat betekent niet dat er geen individuen zijn die wel kerst vieren. Net zoals er atheisten zijn die kerst vieren, hoewel voor de meeste Atheisten er geen enkele reden is buiten het feit dat het een internationaal feest is..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee. 25 December is wel een feestdag.
Dan is het de 'Sterfdag Tsongkhapa'.
Tsongkhapa (1357 - 1419) of Je Rinpoche, is de oprichter van de Gelug-school van het Tibetaans boeddhisme. Toen hij in 1419 overleed, liet hij 18 verzamelingen van geschriften na, die honderden onderwerpen behandelde. Deze geschriften vormen de belangrijkste bron van studie (buiten het onderricht van Boeddha) binnen de Gelugpa-traditie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank je marion :)
In boeddhistische landen wordt geen kerstfeest gevierd, omdat dat een christelijk feest is. Wel zijn er vergelijkbare feesten die met het lengen van de dagen te maken hebben.

Bij de door Saskia genoemde Lama Tsongkhapadag (die alleen door Tibetaanse boeddhisten gevierd wordt, en nog niet eens door allemaal), wordt niet alleen deze specifieke grote beoefenaar herdacht, maar denken we ook aan onze eigen persoonlijke spirituele leraren. De datum verschilt per jaar, maar dit jaar viel het op 20 december. Het interessante is dat ook bij dit feest het licht een grote rol speelt. Het liefst versiert men alles met lichtjes en kaarsjes, en er worden zelfs lampionoptochten gehouden. Net als met kerstmis, ons midwinterfeest dat onder het christendom verbonden raakte met de geboorte van Christus.

Ook het Joodse Chanukah-feest (dit jaar 20-28 december) hangt samen met licht.

Maar deze Nederlandse boeddhiste gaat morgen wel dineren met de familie en heeft vaak (dit jaar toevallig niet) ook een kerstboom in huis staan. Dat is dan weer cultureel en heeft niet met je 'geloof' of levensovertuiging te maken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Normaal gezien wordt kritiek op een antwoord gegeven in een reactie en vermeld je het niet in jouw eigen antwoord.
In mijn bijgevoegde bron staat dat de feestdag Tsongkhapa dit jaar op zondag 25 december 2011 valt.
En het is trouwens Siska en niet Saskia.
Denk het wel, vooral als zij wonen in een land waar kerstmis vieren een traditie is.
Omdat je een ander geloof hebt of, wat in ons land heel vaak voorkomt, niet gelovig bent, vier je toch ook kerst?
Misschien is het in beide gevallen meer het aangrijpen van de gelegenheid iets feestelijks te doen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+