Welke onderwerpen zijn goed om de sfeer hoog te houden tijdens het kerstdiner met familie?

13 jaar geleden
in: Kerst
2.9K
Kimath
13 jaar geleden
alvast een fijn kerstdiner gewenst :)
Annswers
13 jaar geleden
Dank jullie wel, GV-vrienden :)

Het beste antwoord

Houd de gesprekken ligt van toon, maak zo nu en dan een complimentje over de kleding, haar of sieraden van de ander. Ook een compliment aan de gastvrouw/heer en het lekkere eten is een winner. ga geen politieke of religie aan en wordt nooit persoonlijk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Complimenten maken is uitstekend, maar politiek
(b.v Wilders) is in mijn optiek ook een goed onderwerp,
maar wel met wederzijds respect voor elkaars mening.
Voor de complimenten een PLUSEEN.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Over politiek en geloof raak je het nooit eens. Dus ga deze discussies niet aan als je het leuk wilt houden.
Kijk wat verder dan je monitor en zie welke ellende beide onderwerpen veroorzaken in de wereld.
En neem dat nu maar eens aan als een goed advies van een oude rot in het vak. Niet tijden een kerstdiner>
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zal je nooit meer tegenspreken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je leert snel.
Vroeger waren de ouderen het hoofd van een stam, in NL worden ze weggezet als babyboomers, grijze golf, ziektekostenpremie verhogers (mooi woord zeg), verkeerophouders, profiteurs van de AOW en ga zo maar door.
Prettige jaarwisseling en ontsteek je vuurwerk vanuit een fles en niet vanuit je hand. Of je moet een beroemde pianist willen worden, je weet wel die met 71/2 vingers. Ha, ha.

Andere antwoorden (14)

Vreedzame en stemmige onderwerpen....!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Leuke herinneringen die jullie samen hebben meegemaakt! :)

Toegevoegd na 5 minuten:
En naast onderwerpen om de sfeer hoog te houden, is het misschien ook een idee spelletjes te doen! Dat zorgt ook voor een gezellige sfeer. In deze vraag vind je daarvoor ook een hoop leuke ideeen: http://www.goeievraag.nl/vraag/leuk-kerst-thuis-volwassen-mensen.113794?p=1

Fijne kerst! :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
wat de voornemens zijn voor t komende jaar, en wat iedereen ervan verwacht...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+ gezellig!!
Het afgelopen jaar bespreken
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
het nieuwe huisje van je neef?
De nieuwe kat van je oma?
Dat soort zaken
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Om de sfeer hoog te houden, zou ik vakanties bespreken, waar men graag naar toe wil, of geweest is.

Er komen altijd wel leuke herinneringen naar boven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+ ja vakanties ...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik krijg er zelf altijd gelijk zin in!!
De hoogstepunten van 2010 bespreken.
En haal oude herinneringen erbij, dit is altijd wel erg gezellig.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat wij altijd doen is dat wij iedereen (1 voor 1) laten vertellen wat het leukste was wat hij/zij heeft meegemaakt in 2010. Iedereen wordt dan blij en is leuk om te horen!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Leuke anekdotes boven halen over vroeger.
Goede voornemens voor 2011.
Leuke vooruitzichten.
In elk geval niet praten over onderwerpen waar
discussie kan door ontstaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Leuke jeugdherinneringen ophalen.
Weet je nog wel, ik was vijf geloof ik....
Vermijd uiteraard conflictverhalen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
familie-onderwerpen en onderwerpen met een gezamenlijke overeenkomst. vakantie, winterweer-perikelen en huisdieren (als die er zijn).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat Christus nu te betekenen heeft.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
niet over nadenken, voor het kerst diner even met elkaar praten en jezelf gewoon ontspannen laten gaan, als je je gaat fixeren op gespreksstof dan komt het niet goed.
Je kunt over van alles praten

- boeken/films
- Gebeurtenissen nieuws
- gebeurtenissen in het algemeeen
- de raarste onderwerpen, zelf had ik het bij het kerstdiner over het downloaden van films en of het legaal was etc.

Ik snap dat mensen dit niet echt een antwoord op de vraag vinden, maar het is echt wel het beste dat je kan doen, zelf kun je natuurlijk veel gaan verzinnen en jezelf voorbereiden, maar hier raak je alleen maar gespannen van, wees ontspannen, dan komt het echt vanzelf, je zult het zien, echtwaar!

Toegevoegd na 2 minuten:
Wat heel leuk is om te doen zijn spelletjes!
Denk aan:

Omstebeurt een paar zinnen zeggen steeds, en dan moet er een verhaal uitkomen, zulk soort spelletjes zijn vaak wel leuk om de sfeer op te voeren
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Geschikt voor alle avonden met familie als bv Oudejaarsavond, waarin soms ineens zo'n rare stemming kan neerdalen als een koude deken. Brrrr.

Een Raadsel, bijvoorbeeld het Raadsel van Einstein.
(Een flipover of groot kladblok is erg handig hierbij).
Je bent er gegarandeerd een uur of twee mee bezig, met je hele gezelschap.

Er zijn 5 huizen in vijf verschillende kleuren.
In elk huis woont iemand met een andere nationaliteit.
De vijf personen drinken iets verschillends, roken een ander merk en hebben elk een ander huisdier.
Eén persoon bezit een vis.

De vraag is: wie heeft de vis?
Dit zijn de gegevens.

* De Brit woont in het rode huis.
* De Zweed heeft honden als huisdier.
* De Deen drinkt thee.
* Het groene huis staat naast en links van het witte huis.
* De eigenaar van het groene huis drinkt koffie.
* De man die Pall Mall rookt houdt vogels.
* De eigenaar van het gele huis rookt Dunhill.
* De man die in het middelste huis woont drinkt melk.
* De Noor woont in het eerste huis.
* De man die Blends rookt woont naast degene die katten heeft.
* De man die een paard heeft woont naast degene die Dunhill rookt.
* De persoon die Blue Master rookt, drinkt bier.
* De Duitser rookt Prince.
* De Noor woont naast het blauwe huis.
* De man die Blends rookt heeft een buurman die water drinkt.