Moet ik me schuldig voelen, omdat ik niet naar de kerk ga, maar wel mee eet met de kerstmalen?

Mijn ouders zijn gelovig maar ik (en zover ik weet m'n broers ook) niet. Ze zijn niet streng tegen ons. We hoeven eigenlijk alleen naar de kerk met Kerst en Pasen. Nu vind ik de kerk net als vele andere jongeren doodsaai en heb ik dus geen zin om mee te gaan. Maar ondanks dat ik niet mee ga, mag ik wel gewoon mee eten met het kerstdiner, ontbijt etc. Ik voel me hier een beetje schuldig over. Moet ik dan toch gewoon naar de kerk, of zou ik me niet schuldig moeten voelen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Kerst
1.8K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Goeievraag!

Het beste antwoord

De kerk en het eten, dat zijn twee verschillende zaken.

Je bent geen kleuter meer die mee moet van de ouders. Nee, je mag die beslissing zelf nemen.
Als je er niks bij voelt, moet je ook niet gaan. Ik ben het niet eens met de uitspraak dat je het dan wel met doen om je ouders te plezieren. Nee, want daar plezier je ze niet mee. Zij gaan immers uit volle vertuiging. Maar jij niet. Dus te doen net alsof, welnee.

En natúúrlijk mag je mee-eten met de kerstmaaltijden! Dat is juist met het hele gezin fijn, om zo met elkaar relaxed samen te eten. Stel je voor dat dat als straf niet zou mogen omdat je niet meegegaan bent...
Dat tijdens de maaltijd dan ook even gesproken wordt over de dienst, dat is iets waar je dan met respect naar moet luisteren. Omdat je vader en je moeder dat dan wel met jullie willen delen. Maar voel je alsjeblieft niet schuldig. Absoluut geen reden voor.

Jij vindt het prima als je ouders wel gaan. Je ouders hebben dan ook te respecteren dat jij de voorkeur geeft om niet te gaan. Je kind dwingen, dat hoort niet bij het loslaten. Jij mag je eigen keuze maken in het leven. Ook als het niet de keuze van je ouders is.

Je bent zo eerlijk om te zegen dat de kerk je interesse niet heeft. Je hebt er over nagedacht. je vraagt hier ook meningen, zodat je een en ander kunt afwegen. Ik vind dat je heel verstandig bezig bent.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (17)

Ik vindt het niet. Je ouders vinden het vast niet zo erg. Ik zou me zeker niet schuldig voelen. Ik wens je fijne kerstdagen en een Gelukkig nieuwjaar!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+c
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er is volgens mij iemand geweest die een - heeft gegeven maf ik vragen waarom
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
die is t er niet mee eens vandaar de compensatie plus van mij...
nee hoor daar hoef je je niet schuldig over te voelen...
er zijn ook heel veel mensen die niet gaan en eten allemaal mee met een diner...
je moet doen wat je zelf graag wilt doen...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Neen.
Want in Kerstmis zitten er meer heidense gebruiken vermengt dan christelijke.
Trouwens Christus heeft nooit gevraagd zijn verjaardag te vieren.Wel zijn dood vroeg hij te gedenken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zou, om mijn ouders te plezieren, die ene keer gewoon meegaan naar de kerk.
Wat is die ene keer nu op een heel jaar?
jij gelooft niet maar doe het dan om de "sfeer".
Je maakt je ouders blij, en tevens wordt het gezelliger aan de tafel dan.

Ga je niet, dan moet je je niet schuldig voelen, je ouders laten jou hierin vrij.
Ga dan bijv als hun in de kerk zitten, een tafel met iets lekkers klaar zetten, of snijd een stuk taart aan en zet het op tafel.
Zodra ze thuis komen, is er meteen een goede en fijne sfeer.

Fijne feestdagen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ikzelf heb ongeveer hetzelfde, ik respecteer gewoon duidelijk wat mijn ouders en zus willen , maar doe verder niet echt mee met de kerkdienst. wel doe ik gewoon mee met de rest (kerstverhaal, spel env.)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is natuurlijk wel je eigen keuze, maar je zal ook kunnen overwegen om voor de gezelligheid toch mee te gaan naar de kerk, Alleen maar om aardig te zijn voor je ouders bijvoorbeeld. En met een uurtje is het ook al weer afgelopen ;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er is geen enkel verband tussen niet ter kerke gaan en als straf daarvoor geen maaltijden ontvangen. Je hoeft je dus in het geheel niet schuldig te voelen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Schuldig voelen? NEEN.
Je zou hooguit het fatsoen kunnen opbrengen een offerte brengen uit respect naar je ouders om voor een korte periodeiets te doen wat je eigenlijk nie zo graag wilt. Zo te zien zijn deze mensen je al erg tegemoet gekomen en hebben misschien ook nietaltijd even vee zin om dingen voor jou te doen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kun je mij eens even een offerte brengen voor een stel tolerante ouders? Hele leuke typefout!
Nee jij hoeft je absoluut niet schuldig te voelen, ik denk dat jouw ouders het fijn vinden dat jij wel gewoon mee eet. Het kerst-eten staat los van het naar de kerk gaan, het is heerlijk voor ouders (ik spreek uit ervaring) dat alle gezinsleden graag mee eten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
nou ja, je kan ook wel eens iets doen wat je niet zo leuk vindt. Gewoon stoppen met zeuren en je ouders ook eens tevreden stellen, dat zullen zij ook op prijs stellen. Daarbij, het is maar twee keer in het jaar. Dat kan je toch best over hebben voor je oude lui.
Je ouders zijn schatten kan ik wel hieruit opmaken. Je hoeft niet mee naar iets waarvan wij vinden dat je mee moet, maar eet gerust je buikje rond.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee,je hoeft je helemaal niet schuldig te voelen.
En als dit je tegen je ouders vertelt,dan zullen ze daar ook nog eens begrip voor hebben ook.
De mensen die normaal nooit in de kerk komen,,maar met kerstmis zonodig wel,,die zouden zich schuldig moeten voelen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
niemand mag jou een schuldgevoel aanpraten - jij beslist daar zelf over maar als het je dwarszit, praat er over met je ouders, leg uit dat je hierover in tweestrijd zit en los het samen op. Hoe dan ook, fijne Kerstdagen!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
niemand kan je een geloof opdringen, zelfs niet je ouders.
heb een leuke kerst, want daar gaat het toch om?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Welnee, waarom zou je je schuldig voelen? Je moet toch eten, waarom zou je je familie dan niet verblijden met jouw aanwezigheid?

Kerst en pasen zijn niet alleen religieuze feesten, maar ook culturele feesten en zéker ook familiefeesten. Als jij het religieuze deel niet viert, betekent niet dat je de andere delen niet mee mag vieren. Bovendien kan ik je verzekeren dat niemand er gelukkig van wordt als je uit een misplaatst idee van schuld niet gewoon bij het ontbijt en diner zou verschijnen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Neen men hoeft zich niet schuldig te voelen als men niet geloofd maar toch aan het kerstmaal meedoet.
Eveneens zal men geen gewetensbezwaren hebben met
de andere Christelijke feestdagen waarbij men vrij is of zelfs vakantie heeft. (school/werk)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je zou natuurlijk voor je ouders naar de kerk kunnen gaan, gewoon uit liefde voor je ouders want zij vinden het waarschijnlijk ook fijn als je meegaat en uit respect voor hun geloof en hun keuze. Over dat schuldig voelen, dat is gewoon je eigen keus maar het heeft geen zin om je schuldig te voelen, als je in de kerk eet, dan zullen ze daar totaal geen problemen mee hebben. Kerst gaat om liefde voor elkaar, het is gewoon een mooi feest, dus met schuldgevoelens hoef je helemaal niet aan te komen. Dat is nergens voor nodig.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
je hoeft je niet schuldig te voelen ik ben ook niet gelovig