Waarom zijn de kleuren rood en groen zo typisch kerst?

?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Kerst
11.3K

Antwoorden (9)

Groen van wegen de kerstboom rood door de kerstballen maar zilver is ook een kleur die erg veel bij de kerst wordt gebruikt
13 jaar geleden
T kerstFEEST komt uit scandinavie waar veel bomen zijn ;) (groen) en als mooi contrast met het groen werd rood gekozen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het groen komt vanwege de kerstbomen (logisch). Het rood komt van Coca Cola. De kerstman was heel vroeger nooit in het rood gekleed. Pas toen in 1931 een tekenaar van Coca Cola de kersman tekenende zoals we die nu kennen is de kerstman in de kleuren van Coca Cola gehesen.

Vanaf dat moment zijn rood en groen de kleuren van kerstmis
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
groen en rood zijn warme kleuren, en zorgen voor veel sfeer, zilver, goud en heel soms donker blauw worden ook gebruikt, alhoewel ik blauw niet zo mooi vind
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit heeft te maken met de symboliek van kleuren.
Zo staat de kleur groen symbool voor; hoop, leven, nieuw begin, toekomst. Denk aan de lente, al dat nieuwe groen, het nieuwe leven ; nieuwe bloemen, blaadjes en ook lammetjes, vogeltjes etc. Kerst refereert aan de geboorte van Jezus. Vandaar de groene kleur, dit is al van oudsher zo.
Rood staat symbool voor; lijden, liefde, offer,feestvreugde,
hartstocht, moed. Allemaal dingen die ook bij een geboorte horen. Rood geeft warmte, straalt warmte uit en kerst moet in de koude winter toch een warm gevoel geven.;)
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
"Kerst refereert aan de geboorte van Jezus. Vandaar de groene kleur, dit is al van oudsher zo."
Néé: kerst is van oudsher het midwinterfeest, de terugkeer van het licht, de dagen gaan weer lengen.
Toen de christenen op de proppen kwamen, pikten ze dat feest in, omdat ze wel voorzagen dat ze het niet hoefden te proberen af te schaffen.
groen heeft te maken met de kerstboom, die volgens mij nieuw leven betekend, maar rood weet ik niet, misschien heeft te maken met warmte
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
waarom die min?
best een aardig antwoord +1
Het groene staat voor de kerstbomen die we bij kerst in huis halen. En rood voor de kerstman die de zogenaamde cadeautjes uitdeelt op kerst.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Volgens mij betekent groen inderdaad natuur, groen etc, maar dat rood, is zo rood als mijn bankrekening eind van de maand.....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
xD warme kleuren denk ik XD