Omdat mensen het woord "Christ' (engels voor Christus) eruit willen hebben.

Toegevoegd na 3 minuten:
Quote van de engelse wikipedia: ""for us as Christians, this is one of the most holy of the holidays, the birth of our savior Jesus Christ. And for people to take Christ out of Christmas. They're happy to say merry Xmas. Let's just take Jesus out. And really, I think, a war against the name of Jesus Christ."

Toegevoegd na 4 minuten:
De X is ook de eerste letter van Christus in het grieks.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wauw. Die X (eigenlijk een Griekse chi) is gewoon een afkorting van Christ. Na dat citaat op wiki staat er ook een hele uitleg waaruit blijkt dat Franklin Graham pure onzin verkondigt als hij dit zegt. Ik zou ook even een correcte bronvermelding geven bij dat citaat. Dat is niet van wikipedia, het wordt áángehaald door wikipedia. Het citaat zelf is van evangelist Franklin Graham.
de x komt van het griekse woord Χριστός, wat christus betekent.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omdat die amerikanen alles willen afkorten dus zo ook "christ"mas
Net als crossing "Xing"
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
het hele verhaal hierachter wordt ook nog eens uitgelegd op: http://jedcortes.wordpress.com/2009/12/24/christmas-or-xmas/