Waar komt de Kerstman nou eigenlijk precies vandaan: van Lapland,van Siberië,van de Noordpool of uit Canada?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Kerst
3.8K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Geweldige vraag! XXX
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ee,thx!
grts van Dennis ;)
trouwens: zit an m'n limiet voor PBtjes ,dus kan je niet meer vandaag antwoorden via PB...

Het beste antwoord

Er bestaat echter geen historisch bewijs dat de kerstman heeft bestaan.
Waarschijnlijk is hij een verchristelijkte versie van verschillende heidense zeegoden zoals bijvoorbeeld Poseidon of Neptunes. Of hij zou gestolen kunnen zijn uit de oude Duitse mythologie. Zo was Thor (de god van de donder maar eveneens de god die voor bescherming, gezondheid en landbouw stond) een bejaarde man, joviaal en vriendelijk, gedrongen, met een lange witte baard die in een wagen reed en in noordelijke streken zou wonen. Hij was zeer geliefd en eigenlijk de god van de gewone mens. Zijn element was vuur, zijn kleur rood. De open haard in elk huis was aan hem gewijd en naar verluidt, daalde hij erin af via de schoorsteen.

Men gist dus naar de afkomst van de kerstman. Komt hij niet van de Noordpool? Heeft hij geen vestiging in Finland? Of is hij gewoon verzonnen door Walt Disney?
Wel, of de kerstman van de Noordpool komt is niet te achterhalen. Voor zover bekend heeft niemand daar ooit sporen van ontdekt. Volgens de Finnen heeft de kerstman zelfs een officiële vestiging in hun land

Maar als ik dan toch zou moeten kiezen, kies ik persoonlijk voor de Noordpool!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

in de meeste verhalen komt hij volgens mij uit lapland,
maar het zou best per land kunnen verschillen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nou, om precies te zijn komt hij uit de fantasie van de mensen, en is het een voortborduursel op onze Sinterklaas. De kerstman zoals we die NU kennen, is in de eerste helft van de vorige eeuw ontworpen en bedacht door Coca Cola, maar in veel Oosteuropese en Skandinavische landen is het nog een beetje meer de oude kerstman van vroeger.

De Amerikaanse Kerstman woont volgens de ' overlevering' met zijn elfjes op de Noordpool, en heeft zelfs een Mrs. Santa. De andere, oudere versie komt uit Lapland / net boven de poolcirkel in Skandinavie. Op beide plaatsen echter zul je hem tevergeefs zoeken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De Kerstman, ook wel Santa Clause genoemd is ontstaan uit Sint Nicolaas, onze sinterklaas.

De betekenis is ook hetzelfde: Heilige Nicolaas. Dit komt het uit Katholieke geloof. Het Katholieke geloof kent heiligen, zo is er een beschermheilige voor reizigers, voor moeders, voor mijnwerkers en voor steden. De Nederlanders hebben Sint Nicolaas beschermheilige van het huidige New York gemaakt.

Maar dan is er nog geen Kerstman, die is ontstaan door Coca Cola, echt waar. Ik zal iets letterlijk kopieren:

In 1930 kreeg de tekenaar Haddon Sundblom de opdracht van The Coca-Cola Company een serie advertenties te ontwerpen voor de aanstaande kerstperiode. Niet helemaal vreemd, omdat in die jaren Coca-Cola bekend stond als een ideale dorstlesser voor met name de zomerperiode en niet zozeer voor de koudere dagen. De opdracht was een menselijke, gezellige dikkerd met een mooie baard te ontwerpen in de bedrijfskleuren rood en wit. Nu had Sundblom een gepensioneerde buurman, ene meneer Prentice die zeer goed aan de vereisten voldeed. Tevens was hij een zeer vrolijk type die een zeer aparte lach had die klonk als Yo-ho-ho. Vanaf de eerste dag was deze Santa Claus een hit. Nog steeds is het beeld dat door Sundblom is geschapen hét gezicht van de kerstman.
Ondanks het feit dat dit beeld eigenlijk exclusief voor Coca-Cola bedoeld was, werd het door de jaren heen zo'n gemeengoed dat The Coca-Cola Company besloot dat Santa Claus voor iedereen in de wereld was en er vrij gebruik van mocht worden gemaakt.

Zie bron voor volledige informatie

Toegevoegd na 1 minuut:
De Kerstman woont volgens de meeste verhalen op de Noord-Pool.