Wanneer gaat Oktoberfest officieel van start?

En wat is de oorsprong van Oktoberfest?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
2.1K

Antwoorden (1)

Op 16 september is dit jaar de officiële start.
Het feest begint traditioneel om 12.00 uur op de eerste zaterdag na 15 september en eindigt normaal gesproken op de eerste zondag van oktober. Indien de eerste zondag van oktober vóór de Dag van de Duitse eenheid (3 oktober) valt, wordt het festival verlengd tot en met 3 oktober. Zodoende duurt het Oktoberfest 16 tot 18 dagen.

Het eerste Oktoberfest werd in 1810 gehouden ter ere van de bruiloft van prinses Theresia van Saksen-Hildburghausen en kroonprins Lodewijk van Beieren.
Om het huwelijk te vieren vond er een paardenrace plaats in München. Deze paardenrace groeide uit tot een volksfeest.
Het feest geldt inmiddels als het grootste bierfestival ter wereld en wordt jaarlijks door meer dan vijf miljoen mensen bezocht.
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
September zal dan in Nederland zijn.
In Zuid-Tirool (Italië) gingen dit jaar de oktoberfeesten op 7 oktober officieel van start en duren tot 12 november. Het International WineFestival en de Riesling-dagen.
Ook het Törggelen, de meer folkloristische feestviering van de oktoberfeesten, valt in dezelfde periode.
https://www.tiroler-delikatessen.de/gourmet-geschenk/_redaktionell/3/Produktlexikon/100/Das_Toerggelen__die_kultivierte_Alternative_zum_Oktoberfest.html
SimonV
6 jaar geleden
Volgens mij bedoelen VS en Wikipedia het "officiële" Oktoberfest in Duitsland.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Oktoberfest in München begint dit jaar inderdaad op 15september.
De datum en tijd staan vast, ieder jaar officieel de eerste maandag ná 15 september om 12.00 uur.
Voor het jaar 2018 wordt de datum 22 september.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ik zie nu dat je de bron al bij had staan ::))