Waar kun je het beste heen met oudjaar in Gent? (Vuurwerk/feest)

Ik lees veel over betaalde concerten, maar is er ergens een leuke plek waar je (gratis) vuurwerk kan kijken? En zijn er ook gratis feesten of plekken waar veel mensen bijeen komen die de moeite waard zijn?

7 jaar geleden
8K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
"of plekken waar veel mensen bijeen komen die de moeite waard zijn" ..... Maar wel gratis?

Antwoorden (1)

"Wie het vuurwerk in Gent wil zien, moet zich tegen middernacht naar de Portus Ganda reppen. 'Meer dan 12.000 effecten zullen Gent verlichten', belooft de stad. Het vuurwerk brengt een hommage aan de vorige maand overleden zanger Luc De Vos.
De publiekszone bevindt zich aan de Veerkaai, het Veermanplein, het Jules De Vigneplein, en ter hoogte van de Nieuwbrugkaai (kades aan de kant van het zwembad Van Eyck).
(Ook) aan de andere zijde, vanuit het Sint-Baafsdorp, kan het vuurwerk bekeken worden en is er een publiekszone voorzien tot aan de achterkant van de groene kathedraal.
De afschietplaats bevindt zich in het Coyendanspark. Op die plek mogen geen toeschouwers staan."

Info: https://www.gent.be (aldus mijn bron op Standaard.be)

Als je via die URL zoekt (is wel even dóórzoeken trouwens; je moet in feite zijn op https://stad.gent/winter-gent/kalender-winter-gent ) vind je uiteindelijk:
“Eindejaarsvuurwerk - zaterdag 31 december
Om klokslag 24 uur steekt Gent een prachtig eindejaarsvuurwerk af aan Portus Ganda. Niet minder dan 10.000 effecten zullen de hemel oplichten. Een feeëriek spektakel en minimum drie kussen kondigen een fantastisch nieuw jaar aan. Zorg dat u om middernacht op de afspraak bent!”

‘Meer dan 12.000 effecten’ is niet bezwaarlijk in tegenspraak met de eerdergenoemde ‘niet minder dan 10.000 effecten’, lijkt me. Kwestie van het vuur in het water zien weerschijnen!
Mocht het formaat van de publiekszone (cq het verwachte aantal feestvierders) in Gent je toch nog wat mager lijken, dan wijs ik er op dat Antwerpen bij de grote publieksvuurwerkshow (die afgestoken wordt vanaf een vlot op de Schelde) bij de vorige jaarwisseling meer dan 60.000 kijkers heeft mogen verwelkomen. Het feest begint daar al wat eerder op de avond op de Grote Markt, blijkens http://www.kerstmarktantwerpen.be/oud-en-nieuw-vieren .

Bron, met info over het vuurwerk in allerlei steden in België: “Waar kan ik met oudjaar vuurwerk kijken?”
http://www.standaard.be/cnt/dmf20141223_01444228

Zalig Nieuwjaar!