Telkens als ik een fotocamera koop hoor ik verschillende dingen. Of Hoeveel megapixels heb je ? of Wat voor een lens heb je ?

Wat is nou hetgene waardoor je foto scherp worden ?
Ik hoor van de ene dat het gaat om je lens en van de andere om je aantal megapixels.

Het advies waar ik het meest waarde aan hecht is van een vriend van mij. Die heeft mij verteld dat voor een compact camera ( hand fototoestel ) je het best kan kijken naar het aantal megapixels.

Zodra je begint aan de grote spiegelreflexcamera's moet je kijken naar de lens.

Wie kan mij hier iets meer over uitleggen. Wat is nou belangrijker. Lens of megapixels.
Ik snap dat een combinatie natuurlijk het beste zal zijn, maar wat heeft de overhand ?

Megapixels of soort lens m.b.t. compact camera, spiegelreflex camera en/of fotocamera in je mobiele telefoon?

Toegevoegd na 51 minuten:
Haha SuzyQ komt met een scherpe opmerking :
"Telkens als je een fotocamera koopt? Hoe vaak koop je dan zo'n ding?"

Ik bedoel natuurlijk:
Telkens als ik een fototoestel koop, of iemand krijgt een fototoestel op bijvoorbeeld een verjaardag of iets dergelijks. Hoor je de vraag Hoeveel megapixels heb je of wat voor een lens heb je.

Scherp hoor SuzyQ!

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Camera's
1K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Telkens als je een fotocamera koopt? Hoe vaak koop je dan zo'n ding?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Eerste vereiste voor scherpe foto's: camera stil kunnen houden. Als je dat niet kunt (ik ken genoeg van die 'fotografen') krijg je zelfs met de meest state-of-the-art lens en tig megapixels geen scherpe foto's...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@Suzy, het is wel zo dat als je telkens zo een camera koopt (misschien eens in de 5 jaar), je altijd weer opnieuw met diezelfde vragen gaat zitten.
Wel een leuke opmerking.

Het beste antwoord

Helaas is hier geen goed antwoord op te geven. Ik kan het wel NOG ingewikkelde voor je maken. Want zelfs met een goede lens en veel megapixels kun je nog slechte foto's maken als de methode hoe de kleuren van die pixels worden uitgelezen verkeerd zijn.

Als er 10.000.000 pixels (10 megapixels) uitgelezen moeten worden in een fractie van een seconden maken camera's daar fouten mee. Soms worden er pixels bij bedacht* of lopen kleuren in elkaar over.

De enige echte manier om te weten hoe goede foto's een camera maakt is door het uit te proberen. Kijk eens naar de website dpreview (bron) daar zijn veel camera's vergeleken.

Oftewel, er zijn drie dingen die bepalen hoe scherp je foto kan worden:
- Mega pixels
- Lens
- Verwerking van die pixels

Vergelijk het met een student. Hoe goed deze scoort ligt aan:
- Hoeveel lessen hij volgt
- Hoe hard hij studeert
- Hoe slim hij is.

Met elk afzonderlijk kan de student een redelijk cijfer krijgen. Maar met een juiste combinatie is het resultaat beter. Maar er zijn verschillende juiste combinaties denkbaar waarmee een goed cijfer gehaald wordt.

*Pixel bijbedenken werkt als volgt: Je pixels worden als een raster opgemaakt en niet alle pixels worden werkelijk gefotografeerd. Door het gemiddelde te nemen van de omliggende pixels wordt dan de kleur van de middelste gegokt. Je krijgt hier wel meer megapixels van, maar de kwaliteit wordt, zelfs met een goede lens, minder.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

De lens is het belangrijkste voor de scherpte. Een hoog aantal megapixels is belangrijk als je jouw foto's groot wil afdrukken. Zo als je zelf in de vraag al aangeeft, is het een combinatie van die twee. Je moet uitgaan van de vraag: Wat wil ik er mee gaan doen?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Met spiegelreflex heb je vaak meer mogelijkheden, ook daar is het aantal megapixel wel belangrijk alleen die zijn over het algemeen dan al zo hoog dat het niet meer een belangrijk gegeven wordt om naar te kijken.

tegenwoordig zitten de compactcamera's ook al wel ruim in de MP, vanaf 700/800 en hoger (tenzij je een ouwetje hebt) Dat is ruim voldoende voor het standaard gebruik en het uitprinten op A4 foto-papier.

In de camerazelf kan je ook nog wat instellen, dat is ook belangrijk, als je veel MP hebt, met een lage resolutie wordt het er nog niet scherper op.

Als tip kan ik je dan meegeven om op elke resolutie een foto te maken. Soms wordt namelijk wel het formaat aangepast, maar niet de resolutie (resolutie is pixels/inch (of cm) 72 is standaard voor internet uploaden voldoende, maar voor uitprinten op fotopapier heb je toch liever veel meer pixels per inch, en dat kan alleen als de foto ook zo is gemaakt.

Met een gemiddelde foto/plaatjes programma is ergens onder eigenschappen of afbeelding/kenmerken oid wel te vinden wat de resolutie is, hoe hoger de resolutie, hoe beter de afdruk. Dus vandaar de testfoto's op elke stand van de camera en nakijken welke echt de grootste resolutie heeft. (300 pixels per inch wil je voor een beetje foto wel hebben)
13 jaar geleden
Cryofiel
13 jaar geleden
700 tot 800 megapixels? Ik vermoed dat je 7 tot 8 megapixels bedoelt...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
4 Mp is ook genoeg, maar die zijn niet meer te koop.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
"maar voor uitprinten op fotopapier heb je toch liever veel meer pixels per inch, en dat kan alleen als de foto ook zo is gemaakt." Dit kun je altijd achteraf nog aanpassen. Alleen als je meer pixels per inch gebruikt wordt de afbeelding daar kleiner van bij uitprinten. Als je graag wilt kun je een foto van 72 pixels per inch als 720 pixels per inch uit printen (als de printer dat kan). Dan wordt het eind resultaat dus 10 keer zo klein, maar wel haarscherp (als de printer het aankan).
sterredag
13 jaar geleden
Lol ja tuurlijk 7 tot 8 MP, stom. @ Mormel, ja als je het handmatig aanpast idd en dan krijg je het dus niet met het aanpassen van de resolutie scherper uitgeprint op A4 formaat.
Er zijn een groot aantal belangrijke factoren, en die zou je moeten uitzetten in een spiderweb diagram. Dat moet je doen voor alle camera’s in jouw budget en dan vergelijken. Je zou zelfs kunnen uitrekenen welke camera het meeste tegemoet komt aan jouw wensen. Aantal megapixels is niet echt belangrijk, want dat is tegenwoordig altijd voldoende. De lens en de gevoeligheid/afmetingen van de chip zijn de belangrijkste factoren. De eerste vraag is eigenlijk: neem je een compact of neem je een spiegelreflex camera. De rest is eigenlijk maar kiezen welke opties je aanspreken. Afstrepen dus.

Je hebt Nikon lovers (zoals ik) en Canon lovers en die zullen het nooit met elkaar eens worden. Net zo als windows, linux en mac lovers het nooit eens worden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kunt nog zoveel pixels hebben, die kunnen nooit een scherper beeld weergeven dan via de lens de camera in valt. Daarom zijn er zoveel mobieltjes die vage foto's maken: hoeveel pixels ze er ook in stoppen, in de meeste gevallen zit er nog steeds een crappy lens in.

Met andere woorden: je moet eerst een goede lens hebben. Heb je die niet, dan is het aantal pixels volkomen irrelevant.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Voor de consument is scherpte een utopie. Kijk eens naar afbeelding 1. Hier is het oog NIET scherp, de scherpte ligt er 'net' voor op de wimpers.
Afbeelding 2 is WEL scherp, maar deze scherpte krijg je alleen met professionele (analoge) apparatuur zoals een middenformaatcamera OF met een goede lens en verscherping op de computer.
De resolutie heeft niet heel veel met scherpte te maken, alleen met de grootte van een 'scherpe' afdruk. De grootte van de sensor heeft wel met scherpte te maken en met de helderheid van een beeld. Maar ook hier geldt, hoe groter de sensor hoe duurder.

Ik weet nog steeds niet wat je wilt, compact of spiegelreflex. De lens heeft absoluut met de scherpte te maken, er zijn hierin maar twee soorten prijsklassen: consument / professioneel. Dit zie je absoluut in de scherpte. Een normale zoomlens voor de consument kost zo een 600 euro. Bij professioneel betaal je daar 2000 euro voor.

Maar scherpte krijg je door hoge sluitertijd, goede diafragma (F8-F11), geen trilling camera (statief), geen trilling onderwerp, goede lens, eventueel flitsen (om te bevriezen: http://www.flickr.com/photos/kellyvl/5083788677/).
Je ziet, scherpte krijg je voornamelijk door kundig te zijn.

---

Voor een nieuwe camera zou ik gaan kijken naar: grootte sensor, accu (geen batterijen), lichtsterkte van de lens (F2.8), niet teveel pixels (10-12MPixel is meer dan zat voor consumenten). Op flickr.com/cameras kan je beelden terugkijken van modellen.

Resolutie van 10Megapixel is meer dan zat, tenzij je groter wilt afdrukken dan A4. Maar wil je meer pixels, moet je een camera met een grotere sensor nemen.

De kosten gaan ook in accessoires zitten: tasje/tas, extra accu, geheugenkaart, statief?, externe flitser?, lens?, ...
De ? is vooral voor SLR weer interessant.

---

Als mensen vragen hoeveel mpixel je camera heeft, dan hebben ze GEEN verstand van camera's. Dan is het net alsof jongens hun piemel vergelijken over de grootte. Ze doen het om te kunnen aftroeven: ja maar die van mij heeft 15MPixel, dada..di..dada.

Er is zelfs een professionele fotograaf die met zijn mobiel foto's maakt als betaalde opdracht voor de klant. De klant kijkt even raar op, wil je daarmee mijn portret nemen?

Toegevoegd na 16 minuten:
http://www.shutterstock.com/pic-57976792/stock-photo-women-eye-close-up-painted-blue.html

http://www.flickr.com/photos/ronisarin/3865040503/