Een goede vochtvreter zelf maken, hoe doe je dat ?

vochtvreters zijn nogal prijzig, iemand tips om ze goedkoop zelf te maken ? vb voor een caravan die op stalling staat.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
89.1K
jc54
13 jaar geleden
Eigenlijk moet je hygroscopisch granulaatkorrels hebben, die ook in luchtdrogers van vrachtauto's zitten. Ik weet alleen niet of die ergens los te koop zijn. Voor vrachtauto's worden ze nl. in filterpatronen geleverd.

Het beste antwoord

ik zag ventileren bij de antwoorden staan, maar hoe wou je dat doen bij een caravanstalling? gewoon je caravandeurtje open laten staan? zou ik niet doen hoor, mooi deurtje op slot en kattebakvulling van catsan gebruiken (verdelen over een lage brede bak in het midden op de grond zetten).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (13)

Je kunt schaaltjes met keukenzout neerzetten, dat is ook hygroscopisch. Alleen werkt dat bij lange na niet zo goed als de calciumchloride die in de vochtvreters zit die je kunt kopen. Maar het werkt wel. Veel schaaltje zout dan...
escape
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Van mij een plus, want ik snap de min niet. Zout trekt vocht aan. Aan de andere kant, zo duur zijn die vochtvreters nou ook weer niet. Koop er twee, kost je volgens mij nog geen twintig euri en klaar is Klara.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kijk eens hoeveel zout je kunt kopen voor 20 euro... :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+je ;-)
Men zegt een bak met kattenbakvulling. Dat is ook overal op het internet te lezen. Ik heb het zelf eens in de auto geprobeerd, toen het er zo vochtig was, dat ik altijd beslagen ramen had. Met matig resultaat.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat vind jij prijzig. Ik heb toevallig vorige week nog bij De Marskramer een Pingi gekocht. Dit is een vochtvanger in de vorm van een pinguin. Hij heeft een blauw hartje op zijn borst, en naarmate er meer vocht in zit wordt het roze.
Als hij roze is, een paar minuten in de magnetron, en hij is weer als nieuw. Dat poppetje kostte mij de lieve somma van €8,95.
Je moet wel snel zijn, want in de winkel werd mij verteld, dat ze niet meer aangevuld worden.
jc54
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+je ;-)
Toen onze camper een winter in de stalling had gestaan waren de achtergebleven rollen keukenpapier heel erg nat. Die hadden het vocht opgevangen. Dus zorg ik nu dat er een paar rollen keukenpapier in liggen.

En verder vind ik zo'n bakje met vochtvreterkorrels, te koop bij Kruidvat of Action echt niet zo duur,
in relatie tot wat een caravan plus stalling kost.

Bison Vochtvreter Navulling: 3,29 euro per 450 kg.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
450 kg voor 3,29 is wel erg goedkoop ! ;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
:)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Okee, okee: Het scheelt maar een letter: 450 gr.
Het kan zelfs nog goedkoper:
Navulling vochtvreter classic: 1,77
http://www.twenga.nl/dir-Huishoudelijk,Lucht-sanering,Navulling-vochtvreter
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+je ;-)
wij hebben in onze stacaravan overal bakken met kattebakvulling staan
let op niet alle vullingen voldoen de witte vulling werkt het beste
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De ervaring van ons is dat een vochtvreter juist meer vocht aantrekt, de enige caravan die beschimmeld uit de stalling kwam was die met een vochtvreter. Ventilatie is belangrijker. Haal, als het kan, de kussens eruit en leg die thuis op een droge plaats, eventueel ook de stoffen gordijnen. Koelkast schoon en de deur op een kier. Probeer de caravan zo droog mogelijk weg te zetten, stook er eventueel nog een paar dagen in voor je hem wegbrengt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
thanks +je ;-)
Koop bij de Boerenbond of Welkoop een liksteen voor koeien. Zo'n steen heb ik al jaren in mijn kelder liggen en het werkt prima.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik had al antwoord gegeven, maar dat is bij het plaatsen verdwenen; misschien nu dubbel dus.
Wij gebruiken in onze fabriek calciumchloride en kopen het per pallet voor €0,60 per kg.
Bel een chemicalieengroothandel en vraag of je een 25 kg zak kan afhalen voor een zogenaamd chemisch experiment.
Je bent dan misschien het dubbele kwijt, maar €1,25 per kg is nog altijd een fractie van wat je in de winkel betaald.
Daar is het duurder, vanwege de marge, de kleinverpakking, de bakjes en pinguins die ze er omheen bouwen etc. Daar wordt het niets beter van, maar wel vele malen duurder. Nergens voor nodig.
Soms wordt i.p.v. keukenzout (natriumchloride) ook calciumchloride als strooizout gebruikt in de winter. Vraag eens na bij de gemeente en wellicht willen ze je een vrachtwagen leveren tegen kostprijs.
Het is een zogenaamd bulkgoed, waarvan de prijs per definitie onder de €1,= per kg zit.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
hey koole, waar staat jullie fabriek?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In Limburg, en nee, excursies geven we niet.
Helaas, maar wij hebben te maken met mega-concurrenten zoals Henkel en Unilever en houden derhalve iedereen zorgvuldig buiten de deur.
Sorry.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+je ;-)
Vochtvreters hebben weinig zin,er zit namelijk altijd vocht in de lucht ook al trekt je vochtvreter helemaal vol.
Er is maar een remedie en dat is ventileren.
Vetilatie roosters langs het plafond en langs de vloer.
Dus altijd minimaal 1 onder en 1 boven
En verder alles wat van stof is breed uithangen,en in iedergeval niet dubbel op elkaar gevouwen ,zo nu en dan keren.
Doortochten dat werkt.!!!!
Een vochtvreter loopt ook in de zomer vol als het warm is.
Succes
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
* Ik bewaar altijd de kleine vochtvretende zakjes bij schoenen, vitaminen, medicatie en dergelijken (met die silica-korrels oid kan je ook bloemen drogen inde magnetron, dat wil ik nog eens uitproberen).
Maar het zet geen grote zoden aan de dijk!
* Ventilatie lijkt me het belangrijkst.
* Misschien kun je zo'n zak kattenbakkorrels (of wat je ook bedenkt, idee Koole klinkt ook handig) in ieder geval tussentijds eens vervangen in de caravan of dit aan de stallings-beheerder vragen.

Toegevoegd na 4 dagen:
* nog een optie: zuiveringszout in een zakje van stof doen, of in bakje, neemt ook vocht op, wel weer laten ontvochten op verwarming ofzo, en hergebruiken
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+je thanks ;-)
Vochtvreters zijn gemaakt van behoorlijk schadelijk stoffen en doen in-principe weinig voor het vocht probleem. Erg simpel gezegd is het een soort zout die vocht vanuit de lucht opneemt, des hoe hoger de lucht vochtigheid in een kamer des de meer vocht die wordt opgenomen. (Denk hier aan een kamer waar de natte was hangt met gesloten ramen) Dit is geen manier om een vocht probleem te verhelpen, de juiste manier is de juiste toevoeging van verse lucht en de juiste afzuiging van vochtige lucht, ventilatie dus, een huis die op de juiste manier geventileerd is zal geen problemen hebben met vocht en is trouwens goedkoper om te verwarmen omdat droog lucht verwarmt sneller dan vochtig lucht. Mijn ramen staan 24 uur per dag 365 dagen in het jaar op een keer, ik ben de enigste in de straat zonder vocht problemen en ik betaal gemiddeld €34,00 minder per maand dan mijn buren voor gas en licht. Pak het probleem dus anders aan en verdien dus geld terug. Succes
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
het uitproberen waard ;-) +je
je moet gewoon even naar de Action,daar hebben
ze goedkope en goeie vochtvreters.
wij halen ze daar voor de boot,als hij op stalling gaat.
werkt goed.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik had laatst een pakje behangselplaksel in de kelder laten staan. Die was na een paar weken keihard geworden. Het was een zweeds merk (weet niet of het veel verschilt met de nederlandse), maar vond het wel een grappige vochtvreter. Een vriendin van mij zet altijd een paar pakken met grof keukenzout (die 'brokken') in de caravan en heeft absoluut geen last van vocht of schimmel.