Waar komt het woord kliekjes vandaan?

kliekjes - restjes eten

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Taal
5.9K

Het beste antwoord

Het komt van het middelnederlandse ‘clacke’, een klad of vlek. Vandaar werd het als ‘kliek’ gebruikt voor (vieze) voedselresten, en na verloop van tijd – positiever gemaakt door het verkleinwoord – als restje om later nog op te eten.
De ‘kliek’ als ‘exclusieve groep mensen’ komt van het franse ‘clique’.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Kliekjes komt natuurlijk van het woord kliek, dat o.a. een afgescheiden groep, een allegaartje en gemengd eten.

Dat laatste is dan waar kliekje van is afgeleid, de door elkaar gemengde restjes van een maaltijd....
rose
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een kliekje is niet altijd een 'allegaartje' van eten. Veelal is het een restant van de maaltijd van de vorige dag.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Is daar "Kliko" ook van afgeleid?
rose
13 jaar geleden
"De Nederlandse aanduiding kliko verwijst naar de firma Kliko, een samentrekking van de eigennamen Klinkenberg en Koster, die de eerste minicontainers verkochten." http://nl.wikipedia.org/wiki/Minicontainer
Kliekje is het voorstadium van kliko.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
'Klad, vlek' (1615), 'overschot, rest' (1643); behoort tot de groep van 'klad' en 'klak', zegt mijn etymologisch woordenboekje.