hoeveel kuub krijg je uit 1 ton eiken hout

Ik wil hardhout eikenhout bestellen. Ik wil grote hoeveelheid bestellen. Mijn vraag is: hoeveel ik uit 1 ton (1000 kg) krijg los gestort? Hoeveel kuub komt daar uit als ik 1 ton kloof en zaag. Dank je wel.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wiskunde
57.4K

Antwoorden (3)

Voor houten chips: Loofhout (eik/beuk): ca. 450 -500 kg/m³bij 20% vochtigheid (Stook droog).

uitgaande van 30% lucht in je ton hout (Gangbaar bij los getort gekloofd hout) krijg je dus 2,6kuub hout van 20% vocht. Veeel minder als het vers gekloofd is (Dan wellicht rond 1,5 kuub)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
S.m van Europees eiken is 0,7 kg/dm3.
1000 : 0,7 = 1429 dm3 = 1,4 m3
Los gestort schat ik 1,4 : 0,8 = 1,75 m3
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
als je een kuub hout koopt krijg je 1.2 kuub