Hoeveel insuline is een overdosis voor een gezond persoon?

Je hoort weleens dat mensen die zelf geen diabetes in coma raken als ze het toch inspuiten, of als iemand het hun inspuit. (Zoals in de film Zwartboek) Wat ik me dus afvraag, van hoeveel insuline raak je dan eigenlijk in coma? Is dat al van 1 milliliter of moet je daarvoor echt veel meer voor hebben?
Niet denken dat ik er iets mee wil gaan doen, maar ik ben benieuwd, omdat ik opeens vaak hoor dat mensen het voor hun lol doen omdat ze eens willen weten hoe het is om in coma te raken.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
24.9K

Antwoorden (2)

Dat kan alleen als ze het rechtstreeks in een ader spuiten. Bij subcutane injectie zul je er niet van in coma raken,omdat dan de insuline langzaam wordt opgenomen door het lichaam. Hoeveel er voor nodig is, weet ik niet, maar het zullen ongetwijfelde veel eenheden moeten zijn.
Trouwens, voor een diabeet is een insulineinjectie in een ader net zo slecht als voor een niet diabeet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Van subcutane toediening van insuline kun je in een prachtig coma geraken, waarmee je maar al te makkelijk in de eeuwige jachtvelden kunt belanden.
Insuline dien je toe in Internationale Eenheden. Hoeveel insuline er precies voor nodig is hangt van een aantal factoren af maar ik denk dat je met enkele tientallen eenheden al flink scheef zit. Een te lage bloedsuiker is acuut gevaarlijk, vergeleken bij een te hoge bloedsuiker.