Hoe maak ik de aluminium gaspitten weer mooi glanzend zonder te boenen?

Ze zijn nu dof en op sommige plekken zwart. Als ik een beetje boen, komt er toch wel weer die mooie aluminium kleur weer terug.

Maar niet boenen, omdat die gaspit vol met gleuven zit waar je helemaal niet bij kunt komen.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
122K

Antwoorden (10)

Zonder boenen zal niet lukken. Het vuil is er namelijk ingebrand. Je kunt het wel met een stoomreiniger proberen. Dat weekt het vuil het beste af.

Daarna met een polijstmiddel polijsten zodat ze weer glimmen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een nachtje laten weken in pure schoonmaak azijn,of gewone azijn.
En aan boenen ontkom je niet.
Niet in de soda,dan worden de pitten dof.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+1
Hier helpt maar één ding. Niet heel milieuvriendelijk, dus slechts bij hoge uitzondering doen, maar dan heb je ook weer even brandschone gaspitten. (werkt ook voor de plaatjes trouwens, of voor bijvoorbeeld ovenroosters).

Vouw ze in een papieren doekje of theedoek die je helemaal doordrenkt hebt met amoniak. Stop het in een stevige plastic zak en knoop deze goed dicht. Leg het ene nachtje in de tuin of schuur (want voor binnen krijg je het plastic nooit dicht genoeg), en de volgende dag kun je ze met vrij weinig moeite helemaal schoonkrijgen.

En de volgende keer gewoon na het knoeien afwassen, zodat het vet er niet helemaal in kan branden ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Inspuiten met ovenreiniger, een uurtje laten intrekken en met een schuursponsje even oppoetsen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
met de ouderwetse brillo schuursponsjes krijg je ze weer helemaal mooi glanzend.als ze erg vies zijn even laten weken in warm water met n scheutje azijn of afwasmiddel,zodat de aanslag n beetje zachter word en dan met de schuursponsjes aan de slag.ze zien er weer fantastisch uit en na de gedane arbeid ben je weer n tevreden persoon en is het n genot om het de volgende keer weer te doen.succes.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Aangekoekt gasfornuispitten zijn zo schoon door ze een nacht laten weken in een Steradent tablet alleen het stalen gedeelte, emaille gewoon met groene zeep doen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
je kan ze een nacht in cola zetten kennissen van mij doen daar hun gaspitten een nacht in en dan met een schuurspons boenen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Leg ze in een zuur, bijvoorbeeld citroenzuur, azijn, zoutzuur, wat dan ook.
Een zuur lost het oxidelaagje op en dat is het laagje waardoor de pitten dof zijn. Na enige tijd worden ze opnieuw dof en dat moet ook. De oxidelaag beschermt aluminium tegen doorroesten (oxideren), zoals dat bij de niet-beschermende oxidelaag van ijzer het geval is.

De tip van steradent is prima, want dat bestaat hoofdzakelijk uit citroenzuur. Beetje duur, maar het zal zeker werken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Aangebrande branders kan je mooi schoon krijgen door ze in een pan met water op het vuur even te laten koken met een blokje zeep voor de afwasmachine. daarna de vlam uitdoen en af laten koelen tot het water koud is. Daarna krijg je met een brillosponsje ze zonder hard te boenen goed schoon. Als je geen vaatwasser hebt lukt het ook goed met Biotex. Dan mag je het alleen niet laten koken want bij temperaturen boven 60 graden C. gaan de enzymen kapot. Aluminiumpannen krijg je blinkend schoon door ze uit te koken met aardappelschillen, misschien werkt dit ook met aluminiumbranders.
amc
13 jaar geleden
Ik doe het altijd met ovenspray van het Kruidvat. Inspuiten, half uurtje laten intrekken en daarna afspoelen met warm water. Brandschoon.