Op welke manier moet ik kaasfondue klaarmaken als ik er zeker van wil zijn dat mijn kinderen géén alcohol binnen krijgen? (dus ook niet een beetje)

Ik kook de wijn lang, maar hoe lang moet ik koken voordat alle alcohol eruit is? Kún je wel alle alcohol eruit koken?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
21.4K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een beetje alcohol is niet slecht hoor. Het heeft ook zo z'n positieve effecten op het menselijk lichaam. Pas als het meer dan een bepaalde hoeveelheid is, wordt het schadelijk. Ik zou me er niet zo druk over maken als ze eens een beetje alcohol binnenkrijgen. De wijn wordt minder lekker ook als je die gaat koken. Of je kaasfondue daarna nog smaakt, is maar de vraag.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kunt inderdaad beter geen of minder wijn gebruiken en korter koken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je weet dat je kinderen al een beetje alcohol binnenkrijgen als ze een appel eten? Ik wil hiermee niet zeggen dat je alcohol in je kaasfondue moet gebruiken, maar wel: laat je niet gek maken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Eens met SuzyQ. Geheel alcoholvrij eten en drinken is nauwelijks tot niet mogelijk, zelfs bij niet-fabrieksvoedsel. Dat is de voornaamste reden dat bij verkeerssituaties een klein promillage is toegestaan.

Antwoorden (9)

Je kan niet alle alcohol er uit koken. Helaas is het niet zo dat het met een minuut of 10 koken de alcohol er uit is. Zelf uren koken betekent dat slechts 80-90% vd alcohol verdampt.

Let wel: Ook bij het eten van vers rijp fruit kunnen je kinderen alcohol binnen krijgen. Op zich is het niet zo dat een keer een beetje alcohol veel schade doet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Alcohol verdampt gedeeltelijk in een gerecht, dit gerecht moet dan wel het een kookpunt hebben bereikt. Maar nog belangrijker is het aantal minuten dat het gerecht kookt of pruttelt, want alcohol verdampt nooit helemaal bij het koken. Het verdampingpercentages hangt ook af van de manier van koken. Ook geldt: hoe meer alcohol u in het gerecht doet, hoe meer alcohol er achter blijft.

Manier van koken en verdampingpercentage van de alcohol:
Even laten koken: 15%
Flamberen: 25%
15 minuten laten pruttelen: 60%
1 uur laten koken: 75%.

In alle gevallen blijft er alcohol in het gerecht achter. Bovendien verdampt sterke drank niet sneller dan bier of wijn.

Dus als je er voor wilt zorgen dat je kids echt niets binnen krijgen moet je de wijn vervangen door bijvoorbeeld appelsap.
Is overigens erg lekker.

http://www.brambring.nl/Recepten/Kaasfondue
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
gebruik ipv witte wijn iets anders...
enkele vervangers zijn : boillon, melk, room, vruchtensap (ongezoet) of een combinatie. Eventueel de kruiden aanpassen want de smaak zal geheel anders zijn
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
geheel geen alcohol betekent inderdaad klaarmaken met iets anders zoals appelsap. Maar als 80% verdampt blijft er echt heel weinig over (in 600 g kaasfondue (voor 2 volwassenen en 2 (kleine) kinderen zit ca 2 g alcohol terwijl in 1 glas wijn al 10 g alcohol zit).
amigo
13 jaar geleden
ipv wijn appelsap gebruiken
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat kun je inderdaad doen door de wijn te koken.
Zodra het ruim boven de 80 graden komt, kun je er van op aan dat de alcohol eruit is en tijdens het fondueen gaat de minimale rest er ook uit.
De kan het ook zonder alcohol bereiden.
Dat doe je zo :
Ingrediënten voor 4 personen
200 gr boter, ca. 200 gr. bloem, melk/water, ca. 0,5 kg jonge tot licht belegen kaas, boullionblokje, knoflook, thijm, rozemarijn, peterselie, oregano.

Hulpmiddelen
Kaasfonduepan met warmhouder, fondueprikkers.

Voorbereiding
Smeer de fonduepan in met een teentje knoflook.

Bereidingswijze
Doe de boter in een pan en verwarm het tot het vloeibaar is.
Voeg onder voortdurend roeren de bloem in beetjes toe tot er een stevige bal is ontstaan. Verdun deze bal weer met melk totdat het mengsel vloeibaar wordt. Vervang de helft van de melk desgewenste door water om de fondue iets minder machtig te maken.
Voeg aan het geheel een boullionblokje toe.

Hierna wordt de geraspte kaas toegevoegd, steeds in kleine hoeveelheden. Roer in de pan totdat de kaas helemaal gesmolten is, voor er nieuwe kaas aan toe te voegen.

Als laaste wordt de fondue op smaak gemaakt met de knoflook, thijm, rozemarijn, peterselie en oregano.

Serveertips
Server de fondue met stokbrood en een frisse salade
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik maak altijd kaasfondue zonder alcohol, want ik vind het niet lekker met witte wijn erdoor. Hier het recept:
-gesnipperd uitje
-300 gram gekookte ham (plakjes) in kleine stukjes
-50 gram boter
-1/2 liter water
-1 runderbouillon tablet
-300 gram geraspte oude kaas
-5 eetlepels bloem

In hapjespan boter verhitten. Ui zachtjes (5 min.) bakken.
In steelpan water, bouillontablet en kaas verwarmen tot kaas gesmolten is en tablet opgelost.
Bloem door uien doen. Al roerend scheut voor scheut kaasmengsel erdoor roeren. Ham toevoegen, 2 minuutjes verwarmen. Klaar in 10 minuten en heerlijk!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hier is het recept voor een snelle lekkere kaasfondue gegarandeerd zonder alcohol;

50 gr. boter,
50 gr. bloem,
250 gr. geraspte kaas,
1 pakje boursin,
1 bekertje zure room,
1 bouillonblokje,
1 bak champignons,
peper, nootmuskaat
verse peterselie.

Champignons schoonmaken, in plakjes snijden en in een pan in water met het bouillonblok laten pruttelen.
Boter in een pan smelten, bloem erbij roeren dan beetje voor beetje het champignonkookvocht ( ca. 4 dl.) erbij roeren tot je een saus hebt. Zure room, geraspte kaas,
peper, nootmuskaat,peterselie, champignons en de Boursin erdoor roeren met een houten lepel. 5 min. laten sudderen en eet smakelijk.
amc
13 jaar geleden
ik gebruik altijd vers geperste sinaasappelsap. Zelfs mijn zwitserse familie raakt hier ondersteboven van!