Brandende ogen, wat doe ik er aan?

Nieuwe lenzen, oogdruppels, luchtbevochtigers, op tijd lenzen uit en bril op..ik heb al van alles geprobeerd..
Wie weet een andere oplossing die wel echt helpt?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
3.9K

Het beste antwoord

Op tijd naar bed. Zorgen voor voldoende slaap.
Het kan ook van verkoudheid komen of van te veel stress of van sterke luchtvervuiling.
Spoor de oorzaak op en probeer die te verhelpen.

Heb je al eens oogbadjes geprobeerd? Ik vond het altijd heerlijk verkoelend.

Oogbadje
Voor het spoelen van de ogen kunt u gebruikmaken van een oogbadje. Hiermee kunt u vuil uitspoelen of vermoeide en geïrriteerde ogen een spoeling geven, waardoor ze tot rust komen.

Een oogbadje kan van plastic of glas zijn gemaakt.
Een simpel borrelglaasje is heel geschikt.

Voor het gebruik moet u het even uitkoken en eventueel aanwezige make-up van de ogen verwijderen. Na gebruik van een oogdouche kunt u het badje onderdompelen in gekookt water en vervolgens ondersteboven laten drogen.
Het oogbadje mag voor de helft worden gevuld met (afgekoeld) vers gekookt water of met een speciale oogwassing of -douche. Houd bij het gebruik van het oogbadje het hoofd een beetje naar voren gebogen en plaats het badje tegen het oog. Houd het oog goed open, zodat de vloeistof geheel op het oog en onder de oogleden terecht kan komen. Blijf in deze houding en beweeg gedurende tenminste een halve minuut het hoofd lichtjes naar voren en achteren, zonder het hoofd te snel achterover te doen. Knipperen met je ogen kan ook.
Na gebruik kunt u de inhoud weggooien en het oogbadje opnieuw vullen voor het andere oog. Na het spoelen is het prettig om de oogleden even gesloten te houden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Ga niet experimenteren met je ogen. Je hebt er maar twee, en daar moet je je hele leven mee doen. Als het branderige gevoel langer dan twee dagen aan houdt, ga dan naar een dokter. Soms kan een goede opticien ook zien wat er aan de hand ( in dit geval aan het oog) is.
13 jaar geleden
Je hebt zelf al alles geprobeert, doe een zonnenbril op dat haalt de spanning ook weg bij je ogen en het geeft je ogen ook rust.Ook als je vermoeide ogen in de avond hebt.

Wel eens aan het homeopatische middel Similasan gedacht?

En anders naar de huisarts gaan.

Je kunt bij de drogist, verschllende oogdruppels krijgen b.v. Prevalin... dit helpt is ook in neusspray te verkrijgen helpt goed, en homeopathisch Similasan... deze weet ik niet hoe goed hij is.
Doe ook een zonnebril op, haalt de spanning weg en geeft je ogen rust!!!
Ook als je vermoeide ogen heb helpt dit... savond's.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ga naar de betere (zelfstandige) optiekzaak (eventueel eentje die een optometrist in dienst heeft). De contactlens specialist en/of optometrist kan je aan de hand van wat hij vaststelt je andere lenzen, lenzenvloeistof, extra druppels, etc. adviseren. Wanneer hij/zij een ontsteking aan/om het ook zou vaststellen zou hij je indien nodig doorverwijzen naar de huisarts voor een zalfje of iets dergelijks. Optiekzaken met optometrist(en) in dienst die aangesloten zijn bij het oogziekenhuis zouden je in geval van een ernstige ontsteking zelf direct naar de oogarts doorverwijzen.

N.B. Je kan ook direct naar de huisarts gaan maar deze kijkt met een lampje in het oog en met geluk heeft hij een loep die 2x vergroot. Een optiekzaak heeft er speciale spullen voor en kan veel beter in de ogen kijken. Mensen zouden hier meer gebruik van moeten maken. Dit ook omdat vooral een optometrist veel meer van het oog weet dan een huisarts.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in het lumc in leiden heeft oculentie een vestiging, zij zijn erg goed met lenscontrole e.d.
oogdruppels van A.Vogel .
bij bulbusdynamik.de kun je een proefzending biologische lenzenvloeistof aanvragen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Naar de huisarts. Met dit soort zaken altijd naar de huisarts, daar is die man/vrouw voor. Ga nooit zelf experimenteren met middeltjes zoals oogdruppels of kwakzalverij van Klazien uuut Zalk en soortgelijke kruiden en Jomanda figuren. Als het misgaat dan zal je een geheel nieuwe dimensie van het woord pijn ervaren. Dan heb ik het nog niet eens over mogelijk blijvende schade aan het oog.

Het kan namelijk ook een allergie zijn en daar is zelfs door de professionals moeilijk achter te komen. Allergieën komen heel vaak voor bij mensen die ook astma en hooikoorts in de familie (is erfelijk) hebben.

De huisarts dus en niemand anders.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zorg dat je goede lenzen koopt, zuurstof doorlatend,daglenzen en oogdruppels helpen wel. Soms duurt het wat langer voordat je aan lenzen gewend bent. ik ben ook al maanden bezig.