In principe niet.
Een watergedragen verf kan wel over een terpentineverdunbare verf, maar andersom niet.
Dit heeft vooral te maken met een grotere elasticiteit (rekken en krimpen bij temparatuursverschillen en vochtwisselingen) van de watergedragen verf.
Zie het als twee verschillende elastieken waarbij de terpentieverf minder rekt dan de 'waterverf' terwijl deze lagen elkaar wel moeten volgen bij rekken en krimpen.

Waarom in principe niet ?
Vooral bij gebruik buiten kan dit hechtingsproblemen geven; bij gebruik binnenshuis speelt dit probleem minder, omdat de temparatuurswisselingen niet zo groot zullen zijn.
Het is -als je er toe besluit- wel verstandig een universele hechtprimer (gronverf) te gebruiken als overgangslaag.
Schuren van de acrylverf doe je met een speciaal hiervoor ontwikkelde schuurpad. Met normaal schuurpapier gaat je schuurpapier vol zitten en klonteren, omdat je door de schuurbeweging (wrijving/warmte) de acrylverf te week maakt..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Beter van niet.

"Een (wateroplosbare) acrylverf zal gevoeliger zijn voor een vettige ondergrond dan een (terpentine verdunbare) alkydharsverf, omdat vet en water elkaar afstoten. Op een nog vettige ondergrond zal de acrylverf dan niet goed hechten."

Toegevoegd na 2 minuten:
"Als de acryllaag vers is, (jonger dan 6 maand) dan zal je een universele grondverf moeten gebruiken. Ik de verflaag ouder dan 6 maanden, dan is het een kwestie van goed doodschuren. Wel eerst ontvetten natuurlijk"

http://www.fan.tv/forum/forum_posts.asp?TID=19845

Dus met mitsen en maren kan het wel.
Ik zou het even navragen bij een goeie verfzaak.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee. Het kan wel met een gedegen voorbereiding en speciale grondverf.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is aan te raden om dit niet te doen. In sommige gevallen zou het kunnen, maar dan moet de onderste laag verf wel geheel uitgehard zijn. Dit kan soms meer dan 6 maanden duren.
De hoof redenen waarom we eigenlijk zeggen dat het niet kan zij;

De terpentine dragende verven zijn vaak dikker en hebben een andere uitvloeiing, hierdoor kunnen deze werken op temperaturen, zo kan de bovenste laag meer (of minder) uitzetten dan de onderste laag. Met als gevolg dat de verf breekt.

Ook kunnen de verven op elkaar werken (ook na uitharding). De chemische reacties die deze verven dan op elkaar hebben kunnen zelfs de ondervloer aantasten. Ook waterdragende verven bestaan nog altijd uit veel chemicalien, daarom moet je deze verf nog steeds inleveren bij de milieustraat.

Elk merk verf gebruikt andere bestanddelen in zijn verf. Het is daarom ook moeilijk uit te zoeken welke terpentine dragende verf wel over een acrylverf zou kunnen. Daarom is het raadzaam om er gewoon van uit te gaan dat het niet kan.