Wat zijn normen en waarden?

Mensen bezigen vaak deze woorden waarvan velen de betekenis niet kennen of begrijpen. Kunt u dit uitleggen zonder Wikipedia oid?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
31.4K

Het beste antwoord

Een waarde is wat jij (of iemand anders) belangrijk vindt, een norm geeft aan hoe groot die waarde moet zijn. Best te begrijpen aan de hand van een simplistisch voorbeeld: Jantje vindt geld belangrijk in 't leven (geld is dus voor hem een waarde); hij vindt dat hij minstens 100.000 euro op de bank moet hebben staan (dat bedrag is zijn norm).
Waarden worden dikwijls door de opvoeding thuis bepaald. Moeilijkheid is dikwijls om een norm te bepalen: eerlijkheid is een waarde, maar wat is de norm (is bijvoorbeeld een leugentje om bestwil toegelaten?). Voor de ene persoon wel maar voor de andere niet: ze erkennen dus dezelfde waarde, maar ze hanteren een andere norm.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

waarde is een standpunt in je leven dat je belangrijk vind, bijvoorbeeld eerlijkheid, een norm is een gedragsregel die daarbij hoort bijv. niet liegen!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Respect hebben voor de medemensen om je heen.
Dat gene wat je zelf niet graag zou overkomen, doe dat een ander niet aan.

Normen zijn in de loop der eeuwen (enorm) verandert en helaas zelden ten goede.
Pluk de dag, geniet samen met je medemens van het leven en diep de positieve dingen uit.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een waarde is iets dat we nastrevenswaardig vinden, bijvoorbeeld verkeersveilig bezig zijn. Een norm is het punt op de maatstok waaraan gemeten wordt of aan die waarde wordt voldaan. Om bij het voorbeeld te blijven: niet meer dan de wet voorschrijft aan alcohol in de pokkel achter het stuur.

Waarden zijn abstracties en veelal hebben mensen verschillende interpretaties en leggen dus daarbij ook verschillende normen aan.

Waarden veranderen door de eeuwen heen niet veel, maar normen worden eerder aangepast. Zo is bijvoorbeeld "goede tafelmanieren" (als "beschaafd")een waarde die door de eeuwen heen al staat. Maar een eeuw of twee geleden was het nog normaal als men boerde, spoog en smakte.

Als je een interessant boek wilt lezen in dit verband dan is het boek van Norbert Elias over de civilisatie (zo heet het geloof ik dan ook) een aanrader. Centraal staat de gedachte dat onze Westerse cultuurgemeenschap door de eeuwen heen steeds strengere norman oplegt. Hij verbindt dat met een steeds sterkere driftregulering.

Wil je wat meer lezen over waarden en normen pak dan een algemeen inleidend boek over sociologie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Normen: de dingen (regels) die mensen NORMaal vinden
Waarden: de dingen (regels) die mensen WAARDEvol vinden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Aanvullend op het goede antwoord van Basje:
Denk niet dat normen en waarden absoluut zijn. Dat is een fout die velen maken. Democratie, mensenrechten, vrijheid van meningsuiting behoren tot ons Westers normen en waarden systeem, maar zijn buiten Europa en Noord Amerika in het algemeen niet tot het lokale normen en waarden systeem.
Dat is dan ook de clash tussen het Westen en de rest van de wereld.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Normen: de geschreven en ongeschreven regels voor ons
gedrag.
Waarden: dat wat we belangrijk vinden in het leven.