Nu moet ik op creatieve wijze een zelfportret maken. Maakt niet uit hoe of met welk materiaal. Iemand ideeën?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Overig
3.3K

Antwoorden (4)

Ha, die Danielle0572;

Probeer eens met gips een 3D-portret met een afgietsel van je gezicht te maken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat hangt er helemaal vanaf wat je leuk vind en waar je goed in bent! Ben je goed in schilderen/tekenen (non-figuratief of figuratief), kun je beeldhouwen of kleien, houd je meer van muziek en kun je een liedje schrijven over jezelf? Voor welk vak moet je dit doen? Beeldende vorming? In dat geval kun je misschien minder met muziek doen. Je zou dan wel een beeld/schilderij/collage kunnen maken en dit ondersteunen met een nummer wat jou typeert of wat je zelf geschreven hebt!
Ook kun je nog denken aan figuurzagen. Of als je goed bent in naaien, kun je een quilt maken (allemaal verschillende lapjes met eigenschappen van jou?). Er zijn ontelbaar veel opties!
Overigens hoef je niet ergens heel erg goed in te zijn om er wat leuks van te maken. Zeker bij een zelfbeeld niet. Want een zelfbeeld kun je niet beoordelen op professionaliteit van de uitkomst, maar op de inhoud!

Voor het geval je het lastig vind om een start te maken, kun je voor jezelf opschrijven wat je in dat beeld wilt laten zien van jezelf en wat je associaties zijn. Vaak spreken beelden beter dan woorden. Dus als je van voetbal houdt & heel doelgericht bent, schrijf dan niet op dat zelfbeeld 'voetbal' & 'doelgericht', maar schilder (bijvoorbeeld) een goal met een klein stukje grasmat en een bal.

Succes!

Toegevoegd na 25 minuten:
Tja.. was er vergeten bij te zetten of het om een letterlijk zelfportret gaat of om een figuurlijk zelfportret: dus echt een afbeelding van je gezicht (en lichaam) maken, of wil je je innerlijke kant weergeven?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat ik altijd erg leuk vond om te doen (deed dit vooral voor surprises), wat gebruik te maken van crêpepapier.
Koop de kleuren die je nodig hebben en maak vervolgens hele kleine propjes (ongeveer even groot).
Nu kun je deze propjes op een stuk karton plakken in de vorm van je zelfportret. Veel plezier!

Toegevoegd na 37 seconden:
Oh ja, wel handig om eerst de lijnen op het karton te tekenen, anders wordt het wat lastig.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Aangezien het over een zelfportret gaat, kan je als uitgangspunt voor het materiaal en de manier waarop je jezelf laat zien, uitgaan van jezelf. Betekenisvol wordt het als zowel je portret als je materiaal iets zeggen over jou.

Je kan bijvoorbeeld uitgaan van je eigen smaak, als je een bepaald materiaal mooi vindt of fijn vindt om mee te werken, maar dan blijft het erg oppervlakkig. Diepgaander wordt het als je eerst bedenkt wat je over jezelf wilt zeggen. Wat is kenmerkend voor jou, wat voor iemand ben jij echt? Je kan ook denken aan belangrijke eigenschappen van jezelf, aan je passies, aan de dingen die op dit moment in jouw leven spelen.
En kies dan 1 die je op dit moment wilt uitdrukken met je portret.

En kies daarbij dan een manier van portretteren die erbij past. Is verlegenheid bijvoorbeeld een belangrijke eigenschap, dan kan je op je zelportret verlegen kijken, verschuilen achter een deur of masker, heel klein in de verte te zien zijn, achter een halfdoorzichtige doek, je gezicht helemaal vervagen in photoshop, etc etc. Je kan zo ver gaan als je zelf wilt.
Daarna kan je denken aan het medium/materiaal. Welke past het beste bij je boodschap? Je kan een materiaal nemen dat symbolisch bij die boodschap past, bijvoorbeeld een gezicht gemaakt uit allemaal sleutelgaten, of een materiaal dat qua sfeer jouw boodschap voelbaar maakt, bijvoorbeeld aquarel schilderen omdat daarbij dingen heel vaag en wat meer onherkenbaar eruit zien.

Of juist een materiaal gebruiken dat juist een twist geeft aan je boodschap? Bijvoorbeeld juist wel een foto gebruiken, omdat dat zo'n direct en herkenbaar en in your face beeld oplevert, een tegenstelling met die vergelegenheid.

Daarnaast kan je ook kijken naar dingen als kleur, grootte en presentatie. Bij verlegenheid kan je bijvoorbeeld een zelfportret maken dat maar 1 cm groot is, of een zelfportret dat je verstopt in een klein doosje, dat weer in een groter doosje zit, dat weer in een grote doos zit.

De mogelijkheden zijn eindeloos, je kan lekker gaan splen en het zo leuk maken als je zelf wilt!