Hoe voorkom je aanslag in het aquarium?

In het aquarium onstaat regelmatig groene aanslag. Zijn er middeltjes te krijgen om dit tegen te gaan of te verwijderen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
13K

Het beste antwoord

Dit is erg moelijk en afhankelijk van veel dingen: aantal vissen in je aquarium, wat voor planten, wat voor vissen, waterhardheid, PH-waarde en vooral het licht.

Wordt je aquarium eenmaal groen dan heb je een probleem om hem weer netjes te krijgen. Alles eruit en helemaal opnieuw beginnen is dan het meest rigoreuze, maar ook beste.

Hier toch een aantal tips:

1) Goed filter. Filter je water met een goede (Eheim) pomp en maak deze pomp zeker niet te vaak schoon. (1x per half jaar was bij mij genoeg.

2) Verhouding vissen/planten moet goed zijn. Er moeten vaak meer planten in dan je denkt.

3) 1 x per week 2 emmers (afhankelijk van de grootte van je bak) afhevelen en vers water bijvullen

4)Zet je bak niet te licht. Liefst met iig 1 kant tegen een muur. Goed is ook om je achterwand dicht te maken met speciaal daarvoor te krijgen achterwanden. (Ook je vissen voelen zich daar prettiger bij)

5) Laat je in een speciaalzaak goed adviseren omtrent de verlichting.

6) Eventueel filteren met een filter met UV licht

7) Temp in de gaten houden. Bij een tropisch aquarium is een temp. van ca 24 of 25 graden meestal goed. (Afhankelijk van je vissoorten)

8) Wees matig met voeren en geef niet meer dan je vissen in 1 minuut opkunnen eten.

Succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Thnx :-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Punt 6 klopt niets van, u.v. licht doodt wel zwevende algen, maar geen algen die op de ruiten groeien.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er staat nergens in de vraag dat hij alleen aanslag op de ruiten bedoeld toch?
Maar je hebt gelijk dit is voor zwevende algen (die overigens het water ook groen kleuren)

Andere antwoorden (7)

Er zijn poetsvisjes die je ruit schoon houden. En slakjes doen het goed. Chemische middeltjes zou ik niet aanbevelen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
groene aanslag heet alg en door een algeneter in je aquarium te zetten maken die je ramen schoon
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als kleine aanvulling op voorgaande antwoorden kun je speciaal voor de ruiten ook nog een zg 'magneetspons' aanschaffen. Wel oppassen om niet te dicht bij de steentjes op de bodem te komen om krassen te voorkomen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kunt het enigszins tegengaan door de planten niet te dicht bij de voorruit te plaatsen en te zorgen voor een goede watercirculatie.

Verder onderwater schoonboenen met een prop witte filterwatten. Voordeel van die witte kleur is dat je heel goed kan zien waar je gebleven bent.

Werkt perfect!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het ontstaan van algen is een moeilijk te begrijpen proces.
Bijna altijd is het een signaal hoe het met de biotoop van het aquarium gaat.
De meeste algen horen in een gezond aquarium!
Het zijn kleine plantjes die fosfaten en nitraten opnemen, die te veel in het water zitten en ook niet onbelangrijk, ze geven ZUURSTOF.
Algen helpen het evenwicht in het aquarium te herstellen!
Ze zijn dus uitermate nuttig!
Helaas groeien ze ook op de ruiten en dat hebben we liever niet.
Met een algenmagneet kan je de alg regelmatig weg halen, pas dan wel goed op dat er geen zand tussen zit, dat geeft krassen, ook kan je met een schuursponsje met de hand de ruit schoon maken, let wel op, dat er nooit ergens nog zeepresten zitten, dat is zeer slecht voor het water.
Maak alleen de ruiten schoon waar je door kijkt en laat de andere ruiten lekker 'vies'.
Zeer belangrijk voor de waterkwaliteit.

Toegevoegd na 1 minuut:
Visjes die algen eten is wel leuk, maar helpen niet echt.
Verwacht er geen wonderen van.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Plus voor je toevoeging. Dat is mijn ervaring ook. Met een schuursponsje kunnen helaas toch makkelijk krassen ontstaan. Vraagsteller kan dan beter staalwol versie 0.0 gebruiken. Dat krast absoluut niet!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja Conan, het is niet het sponsje wat krast, maar zandkorreltjes van de bodem, die in je sponsje gaan zitten.
Staalwol 0.0 ken ik niet, waar zal dat te koop zijn?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ed, als ik me goed herinner heb ik het destijds bij de Hubo gekocht. Misschien dat bouwmarkten het ook wel hebben.
Voor glas ALLEEN versie 0.0 gebruiken! Andere versies geven namelijk WEL krassen. Het zit verpakt als een soort rol in een doos, en je scheurt er af wat je nodig hebt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
bedankt hoor.
Als je je aquarium gaat verschonen, vul het eerst met een beetje water en doe er wat zand/modder uit de tuin in. Kiep het leeg, niet omspoelen, en stop er nieuw water in. Het werkt echt. Ik kreeg de tip van iemand uit mijn straat en gebruik het ook altijd. Ook bij drinkflesjes van de cavia.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je last hebt van groene aanslag in je aquarium dan kun je een meerval in doen die zich aan de ruit vast plakt en het schoonmaakt.
en/of je er ook corydoras in doen die zjn ook heel erf effectief.
je kunt ook bij je dierenzaak een middeltje vragen tegen de aanslag.

maar voordat je al die beesten erin mocht willen doen, moet je wel eerst zelf nog 1x de ruiten schoonmaken,omdat een meerval ze vooral voorkomt,een corydoras haalt wel meestal het alg weg.

ik ben zelf erg tevreden over mijn pantsermeerval en mijn corydoras dus echte aanraders,ze moeten wel 1,2 of 3x per week bij gevoerd worden met meerval tabletten.