Waarom kan je lichaam soms heftig schokken vlak voordat je in slaap valt?

Dit gebeurt tijdens een 'sluimerfase', vooral je benen kunnen heftig bewegen.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
9.3K

Het beste antwoord

Als je slaapt, zijn je willekeurige spieren (dat zijn de spieren die je zelf kunt bewegen) verlamd. Het lichaam doet dat om te vermijden dat je rare dingen gaat doen als je droomt. Je onwillekeurige spieren (hart, longen, darmen, blaas, dus alle spieren die je niet direct onder controle hebt) worden natuurlijk niet verlamd.

Er is dus een overgang tussen de normale toestand van je spieren, als je nog niet slaapt, en de verlamde toestand, als je slaapt.

Nog een weetje: je weet onwillekeurig hoe de stand van je lichaam is, en hoe sterk je spieren zijn aangespannen. Dat zorgt ervoor dat je rechtop kunt blijven staan zonder na te denken. Die informatie komt onder andere van de spierspoeltjes, die de werkelijke stand van de spieren doorgeven aan de hersenen.

Als je nu in slaap valt, kan het gebeuren dat je spieren al verlamd worden, maar de spierspoeltjes nog werken. Dan treedt de reflex in werking die de spierspanning terugbrengt naar het normale niveau. Dat is dezelfde reflex die ervoor zorgt dat we rechtop kunnen blijven staan. Die reflex is heel snel, en de spier gaat in één keer van helemaal slap (want: verlamd) naar een normale spierspanning. Dat geeft een schok.

Van die schok kun je dan weer wakker worden. Dat is dus een onbedoeld gevolg van het verkeerd-om uitschakelen van de spieren en de correctiereflex.

Als bij het inslapen je correctiereflex eerst wordt uitgeschakeld, en dan pas je spieren verlamd raken, is er niets aan de hand.

Toegift:

Bij het wakker worden kan de volgorde ook wel eens verkeerd-om zijn. Bij sommige mensen gebeurt het dat de hersenen eerst wakker worden, maar dat de verlamming van de willekeurige spieren pas na een tijdje wordt opgeheven.

De meeste mensen ervaren dat als heel beangstigend. Dat is goed voor te stellen: je bent wakker, maar je bent niet in staat je te bewegen.

Afhankelijk van wat er allemaal nog is uitgeschakeld, kun je in zo'n situatie het gevoel krijgen te zweven. Als je dan ook nog net niet helemaal wakker bent, voelt dat voor sommigen alsof ze zijn uitgetreden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

dat zijn je spieren die ontspannen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is het plotseling ontspannen van je spieren.
Gaat meestal gepaard met een droom over vallen of struikelen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dan stapt de chauffeur uit de auto... of de astronaut uit je pak, zo kan je het ook zeggen... Zie je ook dat het altijd hetzelfde patroon is dat er bewogen wordt bij het in slaap vallen?

Zie vele andere antwoorden die ik reeds gegeven heb over chauffeur en auto... Zoek maar als je daar nog niet van op de hoogte bent... (ik vertel niet graag twee keer hetzelfde)

Toegevoegd op 05-05-2009 23:12:07
Ik vond 9 links hier op gv, waarop ik het uitleg...

9 keer geantwoord reeds
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je spieren zijn de hele dag in de weer en gespannen. 's Nachts moeten de spieren ontspannen en dat is een grote overgang. Ze reageren daarop met een schok.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ze zeggen ook wel eens dat het komt omdat je te ver ontspand, en dat alles te ver in ruste is, je moet even wakker schrikken zodat je hart (ook een spier) niet te ver ontspant

x
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dat is nu onzin... Dus je kunt een hartstilstand krijgen alleen door te ontspannen? onzin...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
je mag pas iets onzin verklaren als je er goede tegen argumenten voor heb. dit is wat ik erover hoorde
lokkj
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
lokkj sorry wakker kind op schoot
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
nee jij roept iets, dan moet jij aantonen dat het klopt en dat kun jij niet... ik ben benieuwd naar de links die bewijzen dat het klopt...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik roep nooit zomaar wat. ik moet het gewoon terug vinden
Ik heb het ook wel eens als ik op de bank in dommel,ineens een ongecorrigeerde schok beweging.
Trouwens, dit is een heel genant verschijnsel in een volle trein. Als je daar even je ogen wilt dicht doen en jouw stuiptrekking je ineens het onderwerp van de belangstelling maakt met alle blikken van dien! Zeer vervelend!
Maar het komt doordat de spieren zich heel kort samentrekken als reactie op de rusttoestand van het lichaam.

Ik vond nog een interessante link, die er ook een antwoord op geeft..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je lichaam in slaap valt, gaan je ademhaling en hartslag omlaag. Op het moment dat je hersenen echter constateren dat deze te laag worden, waarschuwen ze je lichaam je door middel van een 'seintje'. Daarom die schokken. Let maar op: je bent dan weer even klaarwakker.