Hallo, weet iemand hoe ik een lekkere wat dikkere vleesjus kan krijgen zonder gebruik te maken van juszakjes met juspoeder? Groetjes, Rene

Ik wil graag een dikkere vleesjus krijgen zonder fabrieksmatige kunstmatige (jus)poeder toe te voegen.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Koken
27.3K

Het beste antwoord

In mijn gezin hebben ze ook nooit gehouden van kant en klare zakjes.
Een geweldig hulpmiddel is dan de staafmixer en een uitstekend bindmiddel voor jus is :
gekookte aardappel
beschuit
kidneybeans
witte bonen
bruine bonen (uitgelekt natuurlijk)
champions
tomaat
rijst
gekookte uitgelekte wortel
,, ,, paprika
ui
bulgur (toko)

(wat je maar in huis en voorhanden hebt!)
heel goed en langdurig gladmixen en op smaak brengen met :
foelie
4 seizoenen peper
laurier
lavas
kerrie
(evt) knoflook
chili peper
zout
tijm
soja
majoraan
salie
rozemarijn
en wat je maar lekker vindt. Uitproberen wat lekker bij elkaar is.( proeven met lepel saus tot nu toe, daar ietsepietsje ander kruid aan toevoegen. Eerst proeven, daarna pas evt mengen)
Een lekker kluitje roomboter erdoor smaakt trouwens altijd....

(Ik ben heel erg van het afwisselen! vind het al gauw saai als het steeds eender is)

En als de saus niet dik genoeg naar je zin is, kun je altijd nog wat extra bij binden met wat maizena of bloem. Maar ik doe dat zelden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (11)

doe in de pan een klontje (room) boter en smelt dit op hoog vuur met het vleesvocht
voeg op hoog vuur 50 ml water toe en roer alles goed los met een houten lepel
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
door en roux er aan toe te voegen, dit is boter en bloem altijd in dezelfde verhouding en dan vocht.

BV je bakt je karbonade gaar houw het bakvocht
apart.
Maak in een ander pannetje je roux
Je smelt wat boter, en voordat die verkleurt, voeg je de bloem er in een keer bij. Roeren tot je een papje hebt. Houd het vuur laag. Blijf roeren, en laat de bloem enkele minuten garen. Begin dan met het toevoegen van je karbonade residu

succes
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je nog geen water toegevoegd hebt, na het braden vlees uit de pan, een eetlepel bloem aan de braadboter toevoegen, een minuutje laten garen, ondetussn gord blijven roeren, water toevoegen tot je de gewenste dikten hebt.
Als je tijdens ne het braden al water hebt toegevoegd, om te laten sudderen bijvoorbeeld, dan extra water toevoegen ( meer dan het braadvocht) en dan binden met maïzena of aardappelmeel. (Theelepel maïzena in een kopje, scheutje water erbij, papje van roeren en met scheutjes aan je jus toevoegen en weer aan de kook brengen).
13 jaar geleden
beetje maizena dit bindt en een tomaat mee laten sudderen krijg je ook een heerlijke jus van. Doe ik bij mijn sudderlappen. Ik bak mijn karbo's enkel in boter. Laat de boter alleen niet heel bruin worden. Zachtjes laten bakken zodat de jus niet aan brand en je hebt ook een lekkere gewone jus. Vind ik persoonlijk erg lekker
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Allesbinder (niet te verwarren met je snelbinders) werkt goed en klontert niet zo makkelijk als b.v. bloem toevoegen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Na het bakken van het vlees met bakboter wat water bij het vleesnat toevoegen en wat stukjes ontbijtkoek. goed blijven roeren en je hebt een lekkere en stevige vleesjus!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Schroei het vlees op hoog vuur met wat olie dicht. Voeg klonten boter toe en laat op een heel zacht en klein vuur sudderen. Dat is dus niet koken, af en toe een plop.
Als je dit lang doet, af en toe iets water er bij, dan krijg je vanzelf een dikkige jus. Vind je het nog niet dik genoeg bindt het dan ietsjes met aardappelzetmeel. De jus blijft dan helder en je krijgt geen andere smaakjes dan die jij er zelf aan wilt geven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De methode om bruine sauzen te binden is d.m.v. een bruine roux. Hiervoor moet je in een steelpannetjes wat boter smelten en als het gesmolten is bloem erbij roeren. Het mengsel al roerend laten drogen en lichtbruin worden. Dit drogen gebeurt om de bloemsmaak weg te werken.Denk erom, niet op hoog vuur. je kunt dit nu in delen door de jus roeren met een garde. Ook kan je gelijke delen bloem en boter samen tot een bal kneden en dit in kleine hoeveelheden bij de kokende vloeistof doen en dit roerend met een houten spatel erdoor mengen. Je hoeft niet veel te roeren hierbij, vaak is schudden ook al genoeg. Deze 'beurre mainier' (met de handen gekneed, want dit is het franse woord voor hand=le main)wordt vaak gebruikt als je niet veel meer wilt roeren omdat de groenten ofzo al in de saus zitten en je deze niet kapot wilt roeren. Het is een manier van binden voor vlak voor het opdienen, want de binding blijft niet zo lang als een roux. Ook een plak kandijkoek of ontbijtkoek kan je in jus verkruimelen. Dit geeft niet alleen een lekkere smaak, maar bindt ook enigszins.
Verder kan je natuurlijk ook maïzena met wat water, bouillon of rode (balsamico) azijn aanroeren en roerend door de jus mengen..
amc
13 jaar geleden
Een uitje, een tomaatje, stukjes paprika, wat room of andere dingen toevoegen die smaak bijdragen. Hoe meer volume, des te meer kans op een smakelijke jus als je de boel voorzichtig laat inkoken. Verdikkingsmiddelen verbloemen letterlijk de smaak. Verboden zijn verdikkingsmiddelen als bloem en maizena niet in mijn culinaire optiek maar in een vleesjus gebruik ik ze bij voorkeur niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
mjam! +
Ik doe het zo:
ik bak in olijfolie wat uitjes en een teentje knoflook lekker bruin, doe er een scheut ketjap of shoju bij en een glas rode wijn. Veel verse peper erbij (en evt wat kerrie) en dan even laten borrelen. Wil je een gebonden saus, doe er dan een half kopje maizena opgelost in water bij en roer nog even.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
als je het vlees hebt gebakken,doe je wat water erbij even omroeren en een klein beetje bloem erdoor ,totdat het net iets dikker word,wel goed doorroeren ivm klonters