Wat is dit gevoel?

Vroeger als kind en soms nog steeds had ik 's avonds in een bed een heel angstig, naar en verdrietig gevoel. De tijd leek sneller te gaan en allerlei gevoelens razen voorbij. Het lijkt alsof je heel snel dingen hoort en ziet, wat eigenlijk niet zo is. Ik had het gevoel alsof er iets of iemand anders was. Ik kon hierdoor nooit slapen. Als ik even het licht aan deed of naar beneden ging was het tijdelijk weg, maar zodra ik weer ging liggen begon het weer.

Mijn zusje heeft de laatste tijd hetzelfde en mijn broertje en moeder hadden het vroeger ook.

Wat kan dit zijn?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Psyche
1.8K

Antwoorden (1)

Mogelijk is dit hypnagogie.

Op https://nl.wikipedia.org/wiki/Hypnagogie vind je hierover:

"Hypnagogie (ook wel: hypnagogia of hypnogogia) is een term uit 1848 voor de staat van bewustzijn die ervaren wordt in de periode tussen het wakker zijn en in slaap vallen. Mogelijk ervaren sensaties zijn angst, opwinding of een gevoel van trippen. Iets soortgelijks treedt op juist na het ontwaken; dit noemt met hypnopompie. De benaming hypnagogie (betekent: ‘aan de slaap voorafgaand’) werd bedacht door Alfred Maury.

Tijdens deze periode wil het nog weleens gebeuren dat spieren zich al ontspannen terwijl de hersenen daar nog niet aan toe zijn. Die reactie kan zo hevig zijn, dat lichaam en het bed waarop men ligt heen en weer schudt (hypnagoge schok). Gedurende een korte periode lijkt men geen baas meer te zijn over het eigen lichaam. Na een korte periode wordt men ofwel weer helemaal wakker, of valt in slaap; zonder dat men er zelf invloed op heeft.

Het lijkt erop dat men minutenlang is uitgeschakeld; de periode duurt echter in werkelijkheid meestal maar een paar seconden."

Toegevoegd na 4 minuten:
Hier https://nl.wikipedia.org/wiki/Droom vind je nog over hetzelfde verschijnsel deze informatie:

"Dromen bij inslapen en ontwaken

Soms kunnen bij het inslapen of ontwaken extreem levendige droombeelden optreden, die moeilijk van de werkelijkheid zijn te onderscheiden. Men spreekt hierbij ook wel van sluimerhallucinaties. Deze toestanden kunnen nog worden onderscheiden in twee vormen: tijdens het inslapen (hypnagoge hallucinaties, of: Hypnagogie) of ontwaken (hypnopompe hallucinaties, of Hypnopompie)."