is de elektriciteit die uit een pc voeding komt AC of DC?

misschien een knullige vraag, maar is de stroom die uit de powersupply van de pc komt (dus bijvoorbeeld de kabels waarmee je de HDD van stroom voorziet) AC of DC?

6 jaar geleden
in: Hardware
4.4K
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
De spanning in een computer voeding is DC

Antwoorden (2)

De elektriciteit, die uit de pc-voeding komt is waarschijnlijk DC.

Op Wikipedia wordt o.a. het volgende hierover gezegd:

AC is in Angelsaksische landen de aanduiding voor wisselstroom. De letters zijn de afkorting van de Engelse term Alternating Current. Op veel elektrische apparaten voor aansluiting op het elektriciteitsnet staat deze aanduiding op het typeplaatje aangegeven. Vaak wordt hierbij niet aan wisselspanning gedacht maar aan netvoeding, dus wisselspanning van 120 à 240 volt.
Het tegendeel, DC, Direct Current, is een gelijkspanning of batterijvoeding of de uitgangsspanning van de meeste voedingsblokken voor elektronische apparatuur.
6 jaar geleden
TurfGraver
6 jaar geleden
Ik ken zat voedingsblokken voor elektronisch apparatuur welke AC op de uitgang hebben.
Daarentegen ken ik geen standaard computer voedingen waar AC uitkomt.
Het is 'veilig' te stellen dat uit een pc voeding DC komt. :)
Het is absolute DC dus gelijk spanning.
Geen twijfel mogelijk.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Thecis
6 jaar geleden
+