Moet ik verplicht werken met een burn out?

Ik heb van de huisarts de diagnose dat ik een burn out heb. Nu verplichten ze me op mijn werk dat ik kom werken, omdat ik aan mijn contract vastzit net zo als mijn werkgever. Mijn contract eindingd overigens op 28-02-2018 en wordt niet verlengt. Om deze reden wordt er ook geen bedrijfsarts ingeschakeld. Ben ik echt VERPLICHT om te komen werken?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
1.9K
TurfGraver
6 jaar geleden
Mogelijk dat je werkgever wil voorkomen dat de ziektekosten anders op hem verhaald worden (inzet voor re-integratie) na beëindiging contract.

Antwoorden (2)

In principe niet.

Als werknemer moet je de door de werkgever aangegeven richtlijnen voor ziekmelding volgen. Je bent daarbij niet verplicht mededelingen te doen over de aard van de ziekte of de behandeling daarvan. Een werkgever mag ziekmelding alleen weigeren als de richtlijnen niet worden gevolgd of als er overduidelijk geen sprake is van ziekte. In andere gevallen moet de werkgever deze accepteren en kun je niet verplicht worden te komen worden.

Of je ziek bent, wordt (vervolgens) bepaald door de bedrijfsarts/arboarts en niet door de werknemer zelf of door de eigen huisarts/specialist van de werknemer. De werkgever is daarom gehouden om een bedrijfsarts/arboarts in te schakelen om dit te beoordelen. Jij moet meewerken aan de beoordeling door de bedrijfsarts/arboarts en zonodig langskomen en informatie verschaffen.

Als de werkgever je ziekmelding niet accepteert en jouw loonbetaling staakt zonder een bedrijfsarts/arboarts in te schakelen, terwijl jij de richtlijnen hebt opgevolgd, dan zal een rechter dit niet accepteren en alsnog loonbetaling opleggen. Je staat als medewerker vrij sterk in zit soort zaken.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Wordt uw ziekmelding geweigerd door uw werkgever?

Stuur dan een brief waarmee de werkgever verzoekt uw ziekmelding te accepteren. Accepteert uw werkgever de ziekmelding vervolgens nog steeds niet? Neem dan contact met ons op om een vervolgstap te bespreken.
-------------------------------------------------------------------------
Als jij de diagnose van je huisarts hebt, is het geen probleem voor zover ik weet. Het probleem van de werkgever of liever standpunt begrijp ik wel, maar is niet volgens de regels. Als een werknemer ziek is kan de werkgever de bedrijfsarts inschakelen om te controleren of niet dus. Echter met nog 2 weken te gaan is het de moeite niet lijkt me. Maar niet zomaar eisen dat je na ziekmelding komt werken met deze diagnose van de huisarts.

Het Juridisch Loket geeft het volgende advies :
=> Mijn werkgever accepteert mijn ziekmelding niet. Wat nu?
Uw werkgever mag u ziekmelding niet weigeren, als u wel volgens de voorgeschreven regels uw werkgever heeft laten weten dat u ziek bent. Een werkgever is geen bedrijfsarts. Als uw werkgever twijfelt of u wel of niet echt ziek bent, kan hij een bedrijfsarts inschakelen.

Wordt uw ziekmelding geweigerd door uw werkgever? Stuur dan een brief waarmee de werkgever verzoekt uw ziekmelding te accepteren. U kunt hiervoor onze voorbeeldbrief bij weigeren ziekmelding door werkgever gebruiken. Accepteert uw werkgever de ziekmelding vervolgens nog steeds niet? Neem dan contact met ons op om een vervolgstap te bespreken.
https://www.juridischloket.nl/werk-en-inkomen/ziekte-en-z
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ivana
6 jaar geleden
Vraag: kan het zo zijn dat de werkgever je tot de einddatum van je contract in dienst (werkend) wil hebben omdat een zieke niet ontslagen mg worden? (dat was vroeger het geval, vandaar dat ik het vraag)
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Als jouw contract toch al eindigt, maakt het niet uit of je op de einddatum ziek bent of niet, je arbeidsovereenkomst eindigt dan gewoon.
Overigens kan een zieke wel ontslagen worden, alleen niet met de ziekte als reden. Maar als er bijv. een reden is voor ontslag op staande voet, of het bedrijf gaat failliet, of je zit nog in je proeftijd, kan dat wel.