Hoe werkt internet snelheid?

Als ik deze vraag zoek krijg ik alleen resultaten met hoe maak ik mijn internet sneller.

Voorbeeld:
Mijn provider geeft mij 40/4 internet speed, 40 mb download, dit is ook getest en het klopt.
Als ik iets ga downloaden van het internet met de speed van 5 mb/s en ik test dan mijn speed op een internet test speed site heb ik nog maar 4 tot 5 mb/s over.

Als ik dus 40 mb krijg en ik iets download met 5 mb waarom heb ik dan geen 35 mb over en hem ik nog maar 4 mb speed over.

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Internet

Antwoorden (2)

De fout die je maakt is waarschijnlijk het bekende Mb vs MB verhaal. De kleine b staat voor bit, de grote B voor byte (=8 bit). Als je dus 40Mbit/s als abonnement hebt kan je ~5MB/s downloaden (grote B!). Als je dan gaat testen, terwijl je ~5MB/s downloadt met een programma zal er snelheid verdeeld moeten gaan worden. Afgerond kan je dan 5MB/s(36Mbit/s) en 4Mbit/s precies verkrijgen.
6 jaar geleden
Goeie vraag, ten eerste zul je het verschil moeten weten tussen "bits" en "bytes". in byte is namelijk 8 bit. Providers adverteren altijd in Megabit/s.
In jou geval is dit dus 40 Megabit per seconden down. Als we dit terug gaan rekenen door het door 8 te delen, komen we op 5 megabyte uit.
Dit is wat jij ziet wanneer je iets download van het internet, browsers, torrent clients eigenlijk alle programma's gebruiken megabyte als notatie.

En als laatste herken je bits aan een kleine 'b'. (40Mbp/s) en voor Bytes ( 40MBp/s).