Kan je als zwaar iemand een proffesionele klimmer worden?

Ik ben zwaar gebouwd, maar wil wel graag gaan klimmen. Ik had gehoord dat klimmen vooral voor tengere mensen is. Kan ik mijn gewicht compenseren met kracht? Want ik ben wel redelijk sterk.

Toegevoegd na 1 minuut:
Ik bedoel dus klimmen/boulderen en niet fietsen :)

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
4.9K

Antwoorden (1)

Maar natuurlijk kan je als forser iemand professioneel worden. :D

Nu is alleen bij het klimmen en boulderen dat je niet volledig bouwt op de kracht maar gigantisch veel op techniek (Mannen meer op kracht dan de vrouwen). En dat voor sommige boulders en routes het handiger is om een bepaalde bouw te hebben. Maar dat merk je vooral zelf als je begint met klimmen. Je lichaam past zich vanzelf aan aan de sport die je doet en hoe je beweegt. Voor het klimmen heb je gelijk dat veel mensen wat smaller zijn en dat ze daar best wel veel voordeel mee hebben, maar als je gaat klimmen voor de lol dan maakt het toch niks uit?

Maar om professioneel te worden gaat niet zo makkelijk. (Bij elke sport overigens) Als prof is het natuurlijk wel handig om wat dunner te zijn, zodat je niet ver van de muur af bent en weinig gewicht naar boven hoeft te slepen.

En als je met "Zwaar", dik bedoeld. Dan helpt het sporten je altijd het afvallen. Er zijn genoeg mensen in onze hal die wat molliger zijn en klimmen gebruiken om in beweging te blijven.
Klimmen is immers niet alleen een sport maar ook een hele community. Je zit vaker met mede klimmers te praten over je weekend dan dat je daadwerkelijk aan het klimmen bent.