Hoe kun je het beste een korstje op je huid verzorgen?

Door een flinke stress bui heb ik een puistje op mijn gezicht open gekrapt. Nu zit er een korstje maar hoe gaat dit zo snel mogelijk weg.

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Huid
9K
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Het beste is om er af te blijven en vanzelf te laten genezen.
Antoni
6 jaar geleden
Nestosyl kan helpen.

Antwoorden (1)

Ooit nam men aan dat korstjes sneller genazen door ze droog te houden, maar uit nieuwe onderzoeken blijkt dat je korstjes het beste vochtig kunt houden. Smeer na het wassen een laag vaseline op het korstje en de huid eromheen.
Je kunt in plaats van vaseline ook antibacteriële zalf gebruiken, maar bij de meeste wonden is dit niet nodig.
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Met het smeren van de vaseline ben ik het eens, maar door het smeren van vaseline hou je de korst niet vochtig maar vet. Ik denk dat het hier om een foutje in de bron gaat, dat er in plaats van vochtig, vettig had moeten staan. Het vochtig houden van een korstje is niet goed, omdat de korst dan kan gaan barsten en vervolgens af kan brokkelen, waarbij de huid beschadigd kan raken. Bij het vet houden van het korstje hou je de huid en het korstje soepel (voor zover mogelijk), waardoor het korstje heel blijft en de huid rond het korstje niet beschadigd. Breng de vaseline, of andere vette zalf/crème aan vanaf het midden van het korstje en smeer het voorzichtig richting de randen. Verder niets aan doen, het korstje valt er zo vanzelf in zijn geheel af.