Kat vertoont raar gedrag, hoe komt dit?

Wanneer ik mijn kat een aai over zijn lichaampje gaf, miauwde hij. Het leek alsof hij geschrokken was, doordat hij het wellicht niet aan zag komen. Toch klonk het niet als een miauw als gevolg van schrik. Dan loopt hij naar me toe en bijt hij me in mijn rug. Zachtjes, niet met kracht, wat ik echter wel van hem gewend ben van wanneer hij boos is. Wat is er aan de hand? Dit gedrag is nog nooit eerder bij mijn kat voorgekomen.

Toegevoegd na 11 minuten:
Wél trappelde hij met zijn pootjes in het kleed waar ik bij was. Ik heb gehoord dat dit een teken is van vertrouwen en blijdschap. Hierdoor heb ik NIET het idee dat hij boos was en me daarom in mijn rug beet, wat het plotselinge gedrag van mijn kat nog vreemder maakt.

Toegevoegd na 32 minuten:
Ook ging hij meerdere malen met mijn voeten spelen, hij was dus erg speels. Al deze symptonen vormen zo’n raar gedrag dat ik nog nooit heb gezien bij mijn kat.

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Dieren
2.1K
zondag
6 jaar geleden
Hoe oud is je kat?

Antwoorden (1)

Het klinkt of je kat ietwat geprikkeld is. Zo van op afstand is het gokken, maar kan het zijn dat je kat zich verveelt en daarom wat gefrustreerd reageert? Heeft hij contact met bevriende katten, speel je regelmatig met hem, gebruik je voerpuzzels? Katten die een saai leven leiden en zich bijgevolg rot vervelen hebben prikkelingen nodig om hun leven leuk te maken en te houden.
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Dit zou mogelijk kunnen zijn. Het is een raskat dus we houden hem binnen, waardoor hij ook al minder prikkels ontvangt. We hebben echter wel nog een poes in huis, waar hij graag mee wilt spelen. Maar als hij het waagt, krijgt hij klappen van dr aangezien zij niet zo van spelen houdt (is ook al aan de oudere kant). Voerpuzzels, speeltjes, van alles hebben wij in huis, maar het lijkt erop dat hij toch liever in zijn mandje ligt heel de dag.
Rieneke1
6 jaar geleden
Speeltjes in huis hebben is niet hetzelfde als spelen met je kat. En als hij de hele dag slaapt is er medisch iets mis (ga dus naar de dierenarts om dit uit te sluiten) of je kat verveelt zich rot.