Levert de dynamo van een auto meer stroom met meer rpm van de motor?

Een dynamo (alternator) kan ongeveer 50A leveren, dat zou betekenen dat een lege accu van 50Ah in een uur opgeladen zou moeten zijn.
De spanning van een dynamo blijft onafhankelijk van de toeren ongeveer 14.5V, als ik het goed heb dan doet een moderne auto dit door de elektro magneet in de dynamo steeds aan en uit te zetten zodat hij op een bepaald voltage blijft. Betekent dit dan ook dat hij niet meer stroom kan leveren aangezien hij zich steeds aan en uit schakeld? Of zou de 50A toch veel hoger op kunnen lopen met meer toeren?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Auto's
14.5K
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
"De spanning van een dynamo blijft onafhankelijk van de toeren ongeveer 14.5V, als ik het goed heb dan doet een moderne auto dit door de elektro magneet in de dynamo steeds aan en uit te zetten zodat hij op een bepaald voltage blijft." Op elke dynamo zit een spanningsregelaar die het voltage gelijk houdt ongeacht het toerental, hoe meer toeren gemaakt wordt des te meer vermogen kan de dynamo leveren, vanuit stationair levert een dynamo geen 50A of 100A, maar pas bij 3 á 4 duizend toeren.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Sommige moderne dynamo's hebben een zogenaamde magnetische vrijloop als de accu niet behoeft te worden bijgeladen om het risco van overladen te voorkomen, dan draait de poelie wel, maar de as van de dynamo niet.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Dat er auto's zijn die de poulie ontkoppelen (ik dacht zelf om brandstof besparing) zijn dat wist ik.
Maar ik dacht dat de spanningsregelaar de stator (elektra magneet in de dynamo) hiervoor aan en uitschakelde.
Zou dit niet betekenen dat de hoeveelheid stroom dan ook beperkt wordt?
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Nu heb ik nog een vraag. Als de sommige auto's de poulie magnetisch ontkoppelen om overlading te voorkomen, waarom maakte dit dan niet uit bij oudere auto's die dat niet hadden?
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
"Als de sommige auto’s de poulie magnetisch ontkoppelen om overlading te voorkomen, waarom maakte dit dan niet uit bij oudere auto’s die dat niet hadden?" Vanwege het milieu technisch aspect, wat je zelf al schetst dat je dacht wegens brandstof besparing? Vroeger werd de spanning geregeld op een vuige manier via een "cut-out" relais wat de toevoer gewoon uitschakelde en draaide de dynamo onbelast, maar dat is nog steeds best zwaar ook gezien de koelvin die altijd maar meedraait, dus besparing in brandstof & slijtage, kennelijk maakte dat vroeger niemand een reet uit, tegenwoordig een sterk marketing argument.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Heb hier nog een plaatje ter illustratie gevonden: http://www.mgbimages.uk.gridhosted.co.uk/images/controlbox3.jpg
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Dat dacht ik al.
Maar nu heb ik nog geen duidelik antwoord op mijn vraag waarom de dynamo meer stroom zou moeten kunnen leveren bij meer toeren aangezien hij de stator steeds uitschakeld.
Bij mijn scooter vroeger zat echt een apart kastje wat dan de spanningsregelaar was en dan begrijp ik wel dat hij meer stroom kan leveren. Dat kastje zorgde ervoor dat de spanning op 14.5 bleef en deed voor de rest niks met de stator.Als ik de werking van een alternator op google lees dan doet het wel wat met de stator. Of ik maak een denkfout?
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
"Maar nu heb ik nog geen duidelik antwoord op mijn vraag waarom de dynamo meer stroom zou moeten kunnen leveren bij meer toeren aangezien hij de stator steeds uitschakeld." Je haalt stroom en spanning door elkaar, vanuit stationair toerental haalt de dynamo op een paar tienden volt al 13,8 of 14,1 volt, dit wordt door spanningsregeling nooit meer dan dat, al geef je gas totdat je naald van de toerenteller helemaal in het rechterhoekje zit, maar de regelaar "ruilt" dan meer spanning in voor stroom, dus bij stijgende toerental blijft de spanning gelijk maar loopt het vermogen om te laden toe (Amp)
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Jij leest mijn vraag niet goed, en ik haal niks door elkaar. Mijn scooter had een spanningsregelaar die het voltage voor de laadspanning regelde, en ook voor de verbuikers. De dynamo bleef ongeacht het aantal toeren gewoon continue draaien. Waardoor het logisch is dat de dynamo meer stroom kan leveren. Een alternator in een auto schakeld de stator uit waardoor inpricipe de werking van de dynamo het even niet doet., en dus ook op dat moment geen stroom kan opwekken. Ik weet niet hoe ik het duidelijker kan vragen.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
"Een alternator in een auto schakeld de stator uit waardoor inpricipe de werking van de dynamo het even niet doet." De altenator in jouw verhaal is de (wisselstroom) dynamo. Er wordt geen stator geschakeld, alles komt neer op die spanningregulator, er draait geen permanente magneet in een dynamo hè? de spoel krijgt spanning van de regulator zodat wanneer er vraag is naar stroom een magnetisch veld wordt opgewekt en daarmee de vereiste stroom wordt geleverd, een druppellaad mechnanisme o.i.d. zorgt dan verder voor de batterij lading. En vroeger zo zei ik werd de stroom vraag gewoon afgekapt door zo'n "cut-out" relais, en werd het vermogen gedissipeerd door een hele flinke weerstand die het vermogen stond te verstoken als hitte, en ik denk dat dit laatste meer in jouw uitleg past van de stator schakelen, maar deze manier wordt al vrij lang niet meer toegepast en is niet gebruikelijk meer.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
"Jij leest mijn vraag niet goed, en ik haal niks door elkaar." Waarom ik zei dat je het door elkaar haalt komt door deze passage van jou: "als ik het goed heb dan doet een moderne auto dit door de elektro magneet in de dynamo steeds aan en uit te zetten zodat hij op een bepaald voltage blijft" Er blijft niks op een bepaald voltage door de magneet in de dynamo steeds uit en aan te zetten.
Die spanning is altijd gelijk vanaf de start tot aan 7000 rpm, maar wat geregeld wordt is de stroom, en die wordt krachtiger naarmate meer gas gegeven wordt, maar dat is in banen te leiden door de spanning in het magnetisch veld te regelen, dus geen schakelaar die steeds iets uit en aan zet, maar een regelaar die de stroom regelt(niet de spanning hè?)
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
https://www.mvwautotechniek.nl/Motor/Dynamo/dynamo.htm
Scrol naar beneden tot het kopje "spanningsregelaar"
Volgens mij staat daar precies wat ik bedoel. De rotor (elektrische magneet) wordt aan en uitgeschakeld om de spanning op 14.x Volt te houden?

Antwoorden (1)

De stelling , zoals jij die beschrijft gaat niet op. Je zou je meer moeten verdiepen in de aanduidingen op een accu, om te weten wat dat inhoudt. 50 Ah wil niet zeggen dat je een uur lang 50 ampère kunt trekken, maar over de tijd van 20 uur een totaal van 50 Ah, dus 2,25 ampère continu. (Er zijn nu eenmaal Europese regels afgesproken, hoe men die capaciteit berekent een aanduidt).
Een dynamo zal bij meer toeren niet continu meer stroom gaan leveren. De maximale stroom wordt begrensd door de constructie. Meer wikkelingen en meer (of sterkere) magneten in de dynamo kunnen meer stroom leveren. De dynamo kan niet meer stroom leveren, dan hij kwijt kan, en dat is bij die accu van 50 Ah niet een uur lang 50 ampère.
Kortom, er komt toch wel wat meer bij kijken bij accu's en dynamo's.
In de bron wordt globaal uitgelegd hoe de aanduidingen op een accu in elkaar steken.
jc54
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ik weet dat in de praktijk als je 50A van je accu van 50Ah vraagt hij sneller dan een uur leeg is. Maar in theorie is het wel zo.