Wordt er onderscheid gemaakt tussen het gebruik van "personen" en "mensen"?

In mijn boek staat bijvoorbeeld: "activiteiten van personen of instanties die op grond van formele wetten, besluiten of statuten de taak toebedeeld hebben gekregen ervoor te zorgen dat mensen zich aan de regels houden". Is er een verschil in de betekenis van "personen" en "mensen" of is het gewoon door elkaar te gebruiken?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Taal
8.6K

Antwoorden (2)

Je kunt ze vaak door elkaar gebruiken.
Bijvoorbeeld: "Vier personen/mensen stemden tegen".

In jouw juridische voorbeeld wordt bewust een onderscheid gemaakt: persoon is hier een verkorte weergave van 'natuurlijk rechtspersoon'. Op het moment dat een baby (mens) bij de Burgerlijke Stand wordt aangegeven, wordt een natuurlijk persoon gecreëerd.
SimonV
6 jaar geleden
Er wordt vaak geen verschil gemaakt tussen mensen en personen, terwijl er wel een verschil inzit.
Mensen zijn eigenlijk , net als dieren, biologische wezens met vaste kenmerken die erbij horen. Het menselijk lichaam is bij elke mens hetzelfde opgebouwd met dezelfde organen en werking, volgens een vaste structuur. Als je het zo bekijkt zijn alle mensen gewoon gelijk...hooguit een ander kleurtje of ras kenmerken.

De mens gaat zich echter ontwikkelen tot een individu met eigen gedachtes, ideeën, opvoeding, cultuur, omgeving enz. Hierdoor wordt hij/zij een persoon met een eigen persoonlijkheid.

Toegevoegd na 8 minuten:
Als het meerdere mensen of personen betreft, kan je ze dus gewoon door elkaar gebruiken. " Er waren mensen/personen die het niet wilden" bijv.
Is er echter sprake van een individu waaraan gerefereerd wordt, dan gebruik je altijd het woord persoon, omdat die nu eenmaal tot een persoon geworden is bijv. "Er was één persoon die niet mee stemde". Dan kan je dus niet zeggen "Er was een mens die niet meestemde".
amc