Is het slecht om af en toe alcohol te drinken ter ontspanning?

Ik ben een jongeman van 24 jaar met psychische klachten waaronder angst. Afgelopen tijd heb ik therapie gevolgd waarmee ik nu vrijwilligerswerk doe. Soms ben ik behoorlijk moe van het leven merk ik, allerlei zorgen en piekeren.

Ik drink tegenwoordig vrijwel geen alcohol meer. Laatste keer was 2/3 maanden terug. Nu vraag ik mij af of het kwaad kan zijn om soms een avond paar glazen wijn te drinken ter ontspanning.

Ik zal dit ook aan mijn behandelaren vragen, maar hoe meer advies hoe beter.

6 jaar geleden
3.1K
Erna55
6 jaar geleden
Je behandelaars kennen je en je verleden wat betreft middelengebruik.
Het advies van een wildvreemde op GV die je geschiedenis niet kent mag niet opwegen tegen het advies van je behandelaars.
Eric1993
6 jaar geleden
@Erna55 Ik wil alleen weten of het als "normaal" gezien wordt.
Amadea
6 jaar geleden
Wel als je nog de medicijnen slikt waar je eerder over schreef. In die bijsluiters staat dat je er geen alcohol bij moet drinken.
Ritsuka
6 jaar geleden
Combineer je nog medicijnen met alcohol?
Eric1993
6 jaar geleden
@Ritsuka Nee, alleen antidepressiva neem ik in, maar die neem ik dagelijks al in. Alle pammetjes etc neem ik niet tegelijk in met alcohol. Sowieso neem ik zo min mogelijk pammetjes in omdat de angstklachten erger terugkomen als het is uitgewerkt, in plaats van dat gebruik ik Seroquel. Maar die neem ik ook niet met alcohol meer in.
TurfGraver
6 jaar geleden
Je stelt twee vragen, is het slecht en is het normaal.
Ja, het is slecht en ja het is normaal, maar dat was roken jaren geleden ook.
Ritsuka
6 jaar geleden
Goed om te horen dat je niet meer dingen loopt te combineren zoals je een paar vragen geleden vertelde. Wat alcohol wel heeft is dat het je gevoelens kan versterken (naast dat het remmingen weg neemt).
Als je blij bent, word je extra vrolijk, maar je kunt er dus ook extra verdrietig van worden.

Antwoorden (3)

Op zich is het af en toe drinken van alcohol geen probleem.

Maar het drinken van alcohol uitsluitend om je problemen te verminderen is wel een probleem. Ga zoals je zelf ook al zegt naar je behandelaar en geef aan precies wat de reden is waarom je alcohol wil gaan drinken, en je behandelaar zal ongetwijfeld hetzelfde zeggen.
6 jaar geleden
Eric1993
6 jaar geleden
@crispy Ik drink ook niet om mijn problemen te verminderen, maar om even ontspannen te zijn van al de wereldproblemen. Soort van pauze knop dus
crispy
6 jaar geleden
Alcohol is geen pauzeknop. Om van de wereldproblemen afstand te nemen moet je geen alcohol gebruiken, dat leidt tot verslaving.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
" maar om even ontspannen te zijn van al de wereldproblemen."
Ga op vakantie, of zoek afleiding, of ga iets doen wat je nog nooit gedaan hebt, maak een bucket lijst met dingen die je ooit in je leven wil doen. Bepaal een onmogelijk doel en probeer dat te evenaren. Crispy heeft gelijk dat Alcohol niet de oplossing is op lange termijn vanwege de kans op verslaving, want dan ruil je de ene narigheid in voor de andere.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
@Eric, Wanneer je het gevoel hebt dat een glaasje wijn je rustig maakt, je hoofd even stil houdt, is er volgens mij niets op tegen.
Wanneer je meer drinkt wordt het een middel om de levensuitdaging/vragen uit de weg te gaan: je vlucht, als het ware. Jij weet zelf wel hoe het zit... Handel wijs.
Succes
Eric1993
6 jaar geleden
@Bewi Ik drink meestal meerdere glazen wijn als ik zou drinken. 1 glaasje wijn drink ik eigenlijk nooit.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
wel een heel vreemde reactie Bewi je drinkt niet maar als je zou drinken dan drink je meerdere glazen.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
nog een keer lezen, Keesollie
Het feit dat je er bewust mee bezig bent en research doet is al heel goed! Af en toe een paar glazen alcohol kan geen kwaad, alleen je moet je wel afvragen of het verstandig is ivm je psychische toestand op dit moment. Ik zou in ieder geval niet te veel alcohol in huis halen, dan kom je ook niet in de verleiding om te veel te drinken. Blijf in ieder geval altijd open en eerlijk tegen jezelf en hulpverleners, dan zal het zo'n vaart niet lopen en kan je gerust een biertje drinken op z'n tijd.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Goed dat je het vraagt! Als het echt niet anders gaat neem dan 1 glaasje. Probleem is dat je de drank gaat koppelen aan ontspanning en dus als medicijn gaat zien. Zo is menig alcohol verslaafde begonnen. Je kan beter gaan kijken wat je afleiding geeft. Mss een stukje lopen, beetje you tuben, stukje fietsen/autorijden, fysieke dingen doen. Best lastig om iets te vinden wat echt ontspant en ook geen 100% oplossing die altijd werkt maar beter dan je eventueel verder in de problemen te helpen. Succes!
6 jaar geleden
Eric1993
6 jaar geleden
@loginabcde Het lastige is, is dat het probleem niet zoals een kiespijn is. Bij een kiespijn ga je naar de tandarts en is het probleem opgelost. Nee, psychische problemen zitten zo diep bij mij, dat het niet zo 1,2,3 op te lossen is. En daardoor moet ik steeds mezelf kalmeren of steeds de overweging maken of medicatie nodig is. En met af en toe een avondje rust, ben ik even "weg" van het gevecht.
loginabcde
6 jaar geleden
Ik ben helaas bekend met dergelijke problemen daarom geef ik je dit advies. Heb te vaak gezien dat het met 1 glaasje begint.