Kan de Eerste Kamer een wetsvoorstel doen?

Misschien een domme vraag, maar ik vind nergens een duidelijk antwoord en in mijn maatschappijleer boek staat dat de Eerste en de Tweede Kamer samen het Parlement vormen, en het Parlement kan wetsvoorstellen maken.

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
1.1K
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
In de grondwet staat volgens mij dat wetsvoorstellen kunnen worden ingediend door de regering of door de tweede kamer.

Het beste antwoord

Het recht een wetsvoorstel te doen heet officieel het recht van initiatief.

Op https://nl.wikipedia.org/wiki/Recht_van_initiatief vind je hierover:

"Het initiatief tot het doen van een voorstel van wet kan in Nederland uitgaan van de regering of (leden van) de Tweede Kamer (initiatiefwet). Beide hebben het recht van initiatief."

"De Eerste Kamer heeft als zelfstandig orgaan geen recht van initiatief. Er geldt wel recht van initiatief voor de verenigde vergadering van Staten-Generaal (Tweede en Eerste kamer samen)."

In artikel 82 van de Grondwet staat hierover:

Artikel 82
1. Voorstellen van wet kunnen worden ingediend door of vanwege de Koning en door de Tweede Kamer der Staten-Generaal.
2. Voorstellen van wet waarvoor behandeling door de Staten-Generaal in verenigde vergadering is voorgeschreven, kunnen worden ingediend door of vanwege de Koning en, voor zover de betreffende artikelen van hoofdstuk 2 dit toelaten, door de verenigde vergadering.
3. Voorstellen van wet, in te dienen door de Tweede Kamer onderscheidenlijk de verenigde vergadering, worden bij haar door een of meer leden aanhangig gemaakt.
Antoni
6 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Nee, de Eerste kamer heeft uitsluitend als taak het controleren van de regering en wetsvoorstellen die vanuit de Tweede kamer komen. Zij dienen zelf geen wetsvoorstellen in.