Welke stoel is dit?

Beste meubelkenners,

Ik heb hier een aantal stoelen die van mijn grootouders waren (ze leven nog maar weten niet waar ze vandaan zijn). Nu zijn 3 van die stoelen hetzelfde en naar mijn mening namaak maar één ervan is zoals op de foto te zien de onderkant van het frame iets naar binnen gebogen.
Ook zat hier ooit een label aan de onderkant en is er nog steeds iets in het leer gestanst te zien. Hier lijkt te staan "08" OS" of "06"... Iemand ideeën? *Het gaat om de linker stoel.

Alvast bedankt voor jullie kennis :) :)

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Wonen
1.8K

Antwoorden (1)

Het model van deze stoelen is gebaseerd op de S34 van het merk Thornet, ontworpen door Mart Stam. Alle 4 de stoelen zijn geen originele Thornet stoelen. In de jaren 1980-1990 waren de buisstoelen erg populair en werden ze veel nagemaakt.

Het 'stempel' op de ene stoel is waarschijnlijk geen '06' maar '90', verwijzend naar de productiedatum in 1990. Het stempel staat in kunststof, niet in leer. De originele Thornet stoelen hadden zittingen volledig uit dik, stevig leer. Dat hebben deze stoelen duidelijk niet. Ook de armleuningen zijn anders uitgevoerd dan de echte Thornet stoelen. Naar mijn idee zijn het alle 4 'namaak' stoelen.

Op Marktplaats wordt dit type stoel nog wel eens aangeboden. Dan wordt het soms omschreven als een 'Mart Stam S34' stoel. Dat houdt dus in dat het ontwerp is gebaseerd op de S34 van Mart Stam. Zou het een echte Thornet stoel zijn, dan verkoop je die niet voor 25 per stuk maar voor het tienvoudige.
Inekez1