Kan je toegang tot Oekraïne verkrijgen met alleen een ID-kaart?

Over 10 dagen moet ik een dag in Oekraïne zijn, maar ben echter niet in het bezit van een paspoort (wat wel vereist is). Omdat ik momenteel niet in NDL ben is het niet mogelijk tot die tijd een paspoort aan te vragen, ik heb natuurlijk wel een identiteitskaart.

Bestaat er een alternatief om alsnog Oekraïne binnen te komen? BVD.

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Vakantie
7.6K
Utrecht
6 jaar geleden
Formeel mag je met een ID kaart niet naar de Oekraine reizen:
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/paspoort-en-identiteitskaart/vraag-en-antwoord/naar-welke-landen-reizen-met-nederlandse-identiteitskaart Sommige landen accepteren de Nederlandse identiteitskaart als reisdocument zonder formele afspraak met Nederland daarover. Staat uw land van bestemming niet in deze lijst? Dan kunt u contact opnemen met de ambassade of het consulaat van dat land. Daar kunt u vragen of u dat land binnenkomt met de Nederlandse identiteitskaart. Anders alsnog op Schiphol een noodpaspoort aanvragen.
(en volgende keer iets verder vooruit kijken en plannen...)

Antwoorden (1)

Je kan alleen toegang tot Oekraïne verkrijgen met je paspoort. Het document moet nog ten minste 3 maanden geldig zijn na vertrek uit Oekraïne. Ook heb je voor Oekraïne geen visum nodig voor een verblijf van maximaal 90 dagen per 6 maanden. Met Europees identiteitsbewijs kom je Oekraïne echt niet binnen, ze maken geen uitzonderingen.

Vorige week was ik voor mijn werk met een aantal collega's ook in Oekraïne. 1 van hen kreeg het voor elkaar om met zijn Europees identiteitsbewijs het vliegtuig in te komen (gewoon een KLM vlucht). Pas bij de paspoortcontrole werd hij er op gewezen dat hij het land niet binnen mocht komen. Na veel gedoe kon hij wel dezelfde dag nog terug vliegen naar Nederland. Toen ik terugvloog was er een andere Nederlander die precies hetzelfde was overkomen, ook hij kwam het vliegveld niet af.