Natura- en restitutiepolis: wat is het verschil?

Bij het afsluiten van een zorgverzekering kun je kiezen uit een natura- of een restitutieverzekering. Wat is verschil?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
1.5K

Antwoorden (1)

Bij een naturapolis dient de zorgverlener de factuur rechtstreeks bij de verzekeringsmaatschappij in, jij ziet die dus niet. Bij een naturverzekering krijg jij meestal de factuur en moet je die ook zelf betalen (behalve bij grote bedragen, mits de verzekeraar een contract met de zorgverlener heeft). Vervolgens declareer jij de factuur bij de verzekering en krijg je het bedrag terug (daar komt de term restitutie = terugbetaling vandaan). Bij een restitutieverzekering heb je over het algemeen meer keuze in zorgverleners dan bij een naturaverzekering. Bij beide moet je goed opletten met welke zorgverleners de verzekeraar contracten heeft, zeker als je zelf sterke voorkeuren voor bepaalde zorgverleners hebt.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
"Bij een naturapolis dient de zorgverlener de factuur rechtstreeks bij de verzekeringsmaatschappij in, jij ziet die dus niet. Bij een naturverzekering krijg jij meestal de factuur en moet je die ook zelf betalen" Nu weet ik het antwoord nog steeds niet ;-)
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Je vraag was toch wat het verschil was? Het verschil is dat bij natura de factuur van de arts rechtstreeks naar de verzekering gaat en bij restitutie de factuur van de arts naar jou komt. Wat is daar niet duidelijk aan dan?
gvrox
6 jaar geleden
@JanJ2002 er staat "naturverzekering" waar je restitutieverzekering bedoelde
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Oeps, was me nog niet opgevallen, excuus! ;-)