Hoe kan ik wandplanken ophangen aan gipsplaten?

Hallo allemaal,

Ik heb jullie hulp nodig.
Graag zou ik 2 wandplanken ophangen aan een muur die gemaakt is van gipsplaten.
Ik heb al het een en ander geprobeerd:

- Als eerst ben ik op zoek gegaan naar het houten frame achter de gipsplaten met een detectieapparaat. Hieruit is gebleken dat er zich alleen aan de bovenkant (direct onder plafond) en onderkant (gelijk met hoogte van het aanrecht) houten balken bevinden. Die balken lopen dus horizontaal en niet verticaal. Onmogelijk dus om de planken hieraan te bevestigen, dan zou de hoogte helemaal verkeerd zijn.

- Daarna kreeg ik de tip om hollewand pluggen te gebruiken. Hierbij kwam ik op het volgende probleem: Ik heb hollewandpluggen gehaald van 16-19 mm, maar de vleugels klappen niet open. De gipswand is namelijk ongeveer 1,5 cm dik. Maar direct achter de gipsplaten zit een laag piepschuim van een aantal cm dik. De wand is dus niet "hol" maar gevuld met piepschuim.

Nu ben ik ten einde raad. Mijn amateur kluservaring schiet gewoon te kort.

Hebben jullie nog andere opties voor me? Ik zou jullie erg dankbaar zijn.

Veronique

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
22.8K

Het beste antwoord

Ik heb met Gipskartonplug goeie ervaring

Toegevoegd na 2 minuten:
Die gipsplug schroef je eerst in de gipsplaat (gebruik die van metaal) Daarin komt dan de schroef in.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
En zijn die pluggen in staat om de plank te dragen? Mijn plan was om er 2 te gebruiken per plank van 10 kg.
Misschien moet ik er 4 gebruiken?
jc54
6 jaar geleden
Dat gaat een gipsplaat van 1,5 cm. dik niet dragen.
Gipspluggen werken goed, maar dan moet er wel iets zitten wat ze vast kan houden.....
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Zelfs de meest simpele pluggen kunnen bizar veel gewicht dragen in een gipsplaats.
https://www.youtube.com/watch?v=G2Lx0vOmoK4
Het probleem is dat het met de tijd los gaat zitten en na een tijdje alsnog naar beneden komt.
TurfGraver
6 jaar geleden
Gebruik tuimelpluggen.
Als gipsplaat een beetje dikte heeft (1,5cm is flink wat) en voldoende pluggen is 10kg is geen probleem.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Bedankt! Het is hiermee gelukt!

Andere antwoorden (3)

Dit is dus een wand die niet geschikt is om iets van gewicht aan op te hangen. Als je dat toch wilt, dan wordt het een ingrijpende operatie. Dan zal je toch een frame achter de gipspla(a)t(en) moeten maken, wat het nodige breek- en opbouwwerk met zich meebrengt.
jc54
6 jaar geleden
Inekez1
6 jaar geleden
+
Of een frame voor de gipsplaten. In dat laatste geval heet dat meestal gewoon een kast.
Bevestig verticale balken óp de gipsplaat aan boven- en onderbalk. Daar kun je je plank veilig aan ophangen.
6 jaar geleden
Inekez1
6 jaar geleden
+
Lijkt mij ook de beste optie.
https://www.heditex.com/default.aspx?wsmt=wsitemdetail&itemcode=465811&unitcode=DS&cpl=1
Met gipswokkels>