normaal geeft men bij afmetingen op lengte x breedte waarom bij een TV de afmetingen van de diagonaal?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
4.7K

Antwoorden (3)

Waarom?
Het diagonale getal is simpel één getal, terwijl bij lengte en breedte het een mondvol is.

tv 56cm diagonaal ipv lengte getal x breedte getal

Het is gewoon korter. Gemakkelijker.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
'Vroeger', toen deze gewoonte ontstond, hadden we alleen nog maar TV-schermen met een vaste verhouding van 4:3.

Het is belangrijk (!) te begrijpen dat, doordat die verhoudingen vast lagen, je maar één maat hoefde te weten om alle andere maten uit te kunnen rekenen.
- Had je de hoogte, dan had je ook de breedte en de diagonaal
- Had je de breedte , dan had je ook de hoogte en de diagonaal
- En zo dus ook met de diagonaal, daarmee is ook de hoogte en de breedte bekend.

Beeldschermen waren in het begin nog klein. Iedereen wilde graag een zo groot mogelijk scherm voor zijn prijs, natuurlijk. In dat geval staat het beter om een zo groot mogelijk getal als grootte van je scherm in de advertentie te plaatsen. Dat was dus de diagonaal.

Later zijn de zogenaamde breedbeeld TV's gekomen. Die hebben een vaste verhouding van 16:9. Het zijn wat andere getalletjes, maar het principe blijft hetzelfde, met dit verschil dat dat de diagonaal nóg veel groter was dan de lengte- en de breedtemaat.

Parallel daaraan zijn de computerschermen ontstaan. Daar is wat meer variatie qua schermformaten, al zullen de meeste nog wel de 4:3 en de 16:9 verhoudingen benaderen.
Daar is de diagonaal wat minder veelzeggend, maar omdat die oude gewoonte er sinds de TV's al zo diep is ingesleten blijven fabrikanten en winkels die maat hanteren.
LeonardN
6 jaar geleden
"met dit verschil dat dat de diagonaal nóg veel groter was dan de lengte- en de breedtemaat." De diagonaal en de breedtemaat worden bij een breder formaat TV steeds gelijker aan elkaar. De hoogtemaat wordt wel steeds kleiner maar dat gaat sneller omlaag dan de breedte erbij wint. In de tijd dat zowel 4:3 als 16:9 nog verkocht werden had bijvoorbeeld een 19" scherm van 4:3 meer oppervlakte dan een 19" scherm van 16:9. Er waren ook wel mensen die het grappend laagbeeld noemden.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
6 jaar geleden
Je hebt gelijk, die betreffende bijzin had ik beter weg kunnen laten.
Gelukkig veranderd het niets aan het feitelijke antwoord op de vraag. Toch bedankt.
Omdat vroeger de buizen in de TV's daadwerkelijk rond waren, men mat dus de diameter. Later toen men die buizen steeds meer ging afhoeken bleef men de oorspronkelijke diameter/diagonaal meten (als je een rechthoek binnen een cirkel tekent, zijn de diameter van die cirkel en de diagonaal van de rechthoek gelijk).

Overigens heb je het over de maat van een TV. Maar de diagonaal die je opkrijgt staat los van de maten van de TV. Het is de maat van het beeldscherm in die TV. Als je dus aan het rekenen slaat met een diagonaalmaat en een verhouding kan je alsnog goed verkeerd uitkomen als je berekent of hij past in kast.

Een HDTV van 40" past vaak niet in een 90cm kast, ook al geeft de calculator bij 40" aan dat de breedte 88,6 cm breed is. Hierbij zijn namelijk niet de zijranden bij opgeteld. Die worden wel steeds dunner, maar nog niet 0. Ook zit er nogal wat speling tussen de ene 40" en het andere 40" scherm. Het zijn afrondingen.

In die zin is het zelfs heel prettig dat de diagonaal wordt gegeven van het scherm en de normale maten van de TV in de beschrijving. Als de breedtemaat van het scherm gegeven zou worden dan hadden veel mensen dat vast verkeerd begrepen.

Toegevoegd na 9 minuten:
Nu de beeldschermen recht worden gesneden is de verwijzing naar afgeplatte cirkels van een oude technologie wat vreemd, maar zal de marketingafdeling nooit een kleinere dimensie als maat accepteren en heeft het dus nog als bijkomstig voordeel dat een breedtemaat voor echte verwarring zou zorgen.

Toegevoegd na 2 uur:
Hier wat plaatjes van TV's met ronde beeldschermen.
http://www.dawgshed.com/threads/i-have-a-query-about-tvs.156871/page-3

Toegevoegd na 1 dag:
Hier nog een bron die nog uitvoeriger op de kwestie van diametermetingen in gaat. https://en.wikipedia.org/wiki/Display_size#History
Deze zin is wat ik bedoel:
--
The method of measuring screen size by its diagonal was inherited from the method used for the first generation of CRT television, when picture tubes with circular faces were in common use.
-- (vrijvertaald)
De methode van de maat meten door de diagonaal te meten was een methode die kwam van de eerste generatie CRT-televisies, toen buizen met een CIRCULAIRE voorkant de norm waren.
6 jaar geleden
Ozewiezewozewiezewallakristallix
6 jaar geleden
TV's met ronde beeldschermen zijn er nooit geweest.
Al vanaf het begin streefde men naar een zo veel mogelijk een rechthoekig scherm. Dat lukte toen nog maar ten dele vandaar de ronde hoeken die we in de begindagen zien.
Maar echt cirkelvormig zijn TV-buizen nooit geweest.
LeonardN
5 jaar geleden
--TV's met ronde beeldschermen zijn er nooit geweest.
http://www.dawgshed.com/threads/i-have-a-query-about-tvs.156871/page-3
http://www.r-type.org/exhib/aaa0291.htm --Al vanaf het begin streefde men naar een zo veel mogelijk een rechthoekig scherm.
Daar streefde men wel naar, maar men bereikte het niet direct. --Maar echt cirkelvormig zijn TV-buizen nooit geweest.
http://www.r-type.org/exhib/aaa0291.htm