Gebruik je de letters c en h van 't kofschip apart of niet?

als je wil weten of het voltooid deelwoord eindigt met t of d gebruik je 't kofschip. De letters t-k-f-s-ch-p worden gebruikt. Mijn vraag is of bij 'ch' je de letters c en h apart gebruikt. Bijvoorbeeld bij de woorden racen en pushen. Deze eindigen namelijk op een c en een h

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Taal
7.2K
ronron1212
6 jaar geleden
https://www.beterspellen.nl/website/index.php?pag=126
ItisILeClerc
6 jaar geleden
Niet. Maar de s in 't kofschip staat ook voor alle stammen die KLINKEN alsof ze eindigen op een s. Dus ook race en push.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
@KMaes, hierbij een heel handige site met duidelijke uitleg.
https://www.correctnederlands.nl/engelse-werkwoorden-vervoegen-in-het-nederlands/ Pas op; in het voorbeeld op de site betekenen de werkwoorden briefen en brieven niet altijd hetzelfde. Briefen is een Engels leenwoord en betekent iemand informeren.
hij briefte - heeft gebrieft.
http://www.vertalen.nu/vervoeging/nl/briefen Brieven heeft de betekenis van rondbrieven, hij heeft de informatie rondverteld.
hij briefde het rond, hij heeft het rondgebriefd
http://www.vertalen.nu/vervoeging/nl/rondbrieven

Antwoorden (3)

`t kofschip
Een overbekende ezelsbrug om de onvoltooid verleden tijd en het voltooid deelwoord van zwakke werkwoorden te gebruiken (alle werkwoorden met in de verleden tijd de uitgangen -de en -te(n) en een voltooid deelwoord op -d of -t ) geschreven moeten worden.  We doen het even voor bij vier werkwoorden: maken, blaffen, krabben en leven. Haal van de infinitief (het hele werkwoord) de uitgang -en af. Je houdt dan alleen de stam over. Is de laatste letter van de stam een medeklinker uit 't kofschip?

mak-, blaff- (ja); krabb-, lev- (nee)

Zo ja: de verleden tijd wordt gevormd met de uitgang -te.
maakte, blafte

Zo nee: de verleden tijd wordt gevormd met de uitgang -de.
krabde, leefde

http://www.mijnwoordenboek.nl/werkwoord/racen
ik race
jij racet
hij racet
wij racen
jullie racen
zij racen

Zoals je ziet:
Bij puchen gaat de regel op en bij racen niet. Dus wel de h, maar niet apart de c.

Toegevoegd na 1 minuut:
https://www.ezelsbruggetje.nl/nederlands/t-kofschip

Toegevoegd na 17 minuten:
De uitzonderingen met een c zal je vaker tegenkomen met oorspronkelijk Engelse woorden.

Toegevoegd na 44 minuten:
Tikfoutje met puchen. Moet zijn:
ik push
jij pusht
hij pusht
wij pushen
jullie pushen
zij pushen
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
In onze taal komt er bij mijn weten geen werkwoord voor dat op alleen een 'c' of alleen een 'h' eindigt als je de stam neemt. Het zal dan ook alleen bij leenwoorden van toepassing kunnen zijn en dit zullen meestal Engelse zijn.

Voor de uitspraak zal er vaak een 'e' bij moeten en het kofschip kijkt dan naar de letter ervoor. De regel is dan dat bij stemloze medeklinkers zoals t, k, f, s (en sisklanken) p of ch, in de verleden tijd 'te' erbij krijgen en de rest krijgt 'de'.
Bijv; fakete, surfte, relaxte, streste, stripte, crashte, matchte, flipte enz.
managede, blowde, cancelde, drumde, barbecuede enz.
amc
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Vragensteller wil de uitgang van het voltooid deelwoord weten, niet de verleden tijd.
amc
6 jaar geleden
Hoe kom je daar nu bij? Lees de vraag eens en je ziet duidelijk ' Mijn vraag is of bij ‘ch’ je de letters c en h apart gebruikt' en niet wat jij beweert.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Je moet de hele vraag lezen, niet alleen het laatste stukje. "als je wil weten of het voltooid deelwoord eindigt met t of d gebruik je ‘t kofschip" Dan noemt hij de letters op en wil weten of hierbij naar de ch moet worden gekeken of naar de c en h apart.
amc
6 jaar geleden
Oké.....kwestie van interpretatie (^-^).
Als je het ezelsbruggetje ’t kofschip wil gebruiken moet je kijken naar de letters
t – k – f – s en p en de combinatie –ch-.
Dus NIET de losse letters c of h van ‘tkofschip apart gebruiken,
maar de combinatie –ch-
Tegenwoordig wordt ook wel het ezelsbruggetje:
Kofschiptaxietje omdat de x er ook bijhoort.

Het gaat dan om regelmatige werkwoorden (zwakke werkwoorden)
Juichen - hij juichte - hij heeft gejui -ch-t
Luchten – hij luchtte – hij heeft de slaapkamer gelu -ch-t
Zuchten – hij zuchtte – hij heeft gezu -ch-t
Kuchen – hij kuchte – hij heeft geku -ch-t

Fietsen – hij fietste – hij heeft gefiet- s -t
Werken – hij werkte – hij heeft gewer- k-t

Let op:
Bij pushen, mailen en racen geldt niet de regel van ‘t Kofschip
Dit zijn werkwoorden die van Engelse werkwoorden zijn afgeleid en worden zwak vervoegd
Pushen - gepusht – hij pushte
mailen - gemaild – hij mailde

Ook bij het werkwoord racen geldt de regel van ’t Kofschip of koftaxietje niet.
Het zijn Engelse werkwoorden die eindigen op –cen zoals ra-cen, freelan-cen, pier-cen , linedan-cen Het voltooid deelwoord wordt: gerac-et, gepierc-et , gelinedanc-et.
De e moet ertussen komen omdat anders de uitspraak verandert.
Lees maar geracet, zonder die e ertussen wordt de uitspraak geract (gerakt), en gepiercet wordt zonder de –e- gepierct (gepierkt)

Toegevoegd na 18 minuten:
Het ezelsbruggetje van 't kofschip is wel te gebruiken bij de Engelse leenwoorden omdat men dan de klank van de letter gebruikt.
Na de klanken - sj - en - tsj - (meestal geschreven als sh en ch)
volgt -t -
hij bruncht - brunchte - gebruncht en hij smasht - smashte - gesmasht.

Toegevoegd na 23 minuten:
Voor de Engelse werkwoorden moet je dus de sisklanken /sj/ en /tsj/ aan het ezelsbruggetje toevoegen.
http://woordenlijst.org/leidraad/12/2
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
briefen of brieven - gebrieft of gebriefd
Hij heeft de luisteraars gebrieft
Hij heeft iets rondgebriefd golfen of golven - gegolft of gegolfd.
Vader gaat golfen maar het water gaat golven. Briezen of briesen - gebriesd of gebriest
Hij heeft gebriesd - een luchtje scheppen in de frisse wind
Het paard heeft gebriest - het paard heeft met kracht uitgeademd.