Is kleurstof met zout een mengsel?

Op scheikundig gebied. Dus zout gekleurd door kleurstof. Zo ja, wat voor mengsel? (Oplossing, suspensie, emulsie?)

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
3.1K

Antwoorden (3)

Als zout en de kleurstof in een vaste aggregatietoestand zijn, kan je het als mengsel benoemen.
Indien het zout "opgelost" is in een vloeibare kleurstof kan je het ook als een oplossing beschouwen.
Er zijn ook nog andere combinaties van de aggregatietoestanden mogelijk van de 2 stoffen.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Zout met kleurstof is een mengsel omdat je 2 verschillende moleculen met elkaar mixt. dus ze zich mengt met 2 verschillende soorten.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Een mengsel bestaat uit minimaal twee verschillende stoffen, vloeibaar of vast.
Een oplossing is een helder mengsel van een of meerdere stoffen in een vloeistof (het oplosmiddel) zoals zout in water, maar ook een mengsel van b.v. suiker en zout in water.
Een suspensie is een fijne verdeling van een vaste stof in een vloeistof, waarbij die vaste stof niet oplost zoals b.v. maizenapoeder of talkpoeder dat je schudt met water. Als je een suspensie even laat staan zakken de stofdeeltjes naar de bodem of komen boven drijven.
Een emulsie is een mengsel van twee niet mengbare vloeistoffen zoals olie en water. Als je b.v. slaolie en water heel hard schudt ontstaan heel fijne oliedeeltjes homogeen verdeeld in het water. Als je een emulsie even laat staan komt de olie weer bovendrijven. Een emulsie die niet ontmengt is b.v. mayonaise. Dit is een mengsel van azijn, (water) en olie met eieren. De eidooier is de emulgator die de emulsie stabiel houdt.
Als je dit leest begrijp je, dat b.v. melk een oplossing is (lactose en wat eiwit) en een emulsie (water met vet), gestabiliseerd door het melkeiwit dat deels is opgelost en deels gesuspendeerd. Als je één druppel melk roert in een glas water zie je in het licht een blauwig licht troebele vloeistof van zeer fijn verdeelde eiwitdeeltjes.

Toegevoegd na 35 minuten:
De lichtblauwe troebeling is natuurlijk van de eiwitdeeltjes én de vetdeeltjes.