Heb je een zorgverzekering nodig als je in de gevangenis zit?

Je bent in Nederland verplicht een zorgverzekering te hebben, maar hoe zit dat als je in de gevangenis zit. Moet je dan ook gewoon premie betalen en zo?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
2K

Het beste antwoord

Geen kwestie van 'nodig' , zit je in een justitiële inrichting dan wordt de basisverzekering stopgezet.
Ook bij een voorlopige gevangenisstraf.
Wel heb je tijdens detentie recht op medische zorg en dit moet je zelf doorgeven aan je zorgverzekeraar; van wanneer tot wanneer je in detentie zit.
Geen premie en geen zorgtoeslag tijdens detentie.

Aanvullende zorgverzekering
- wel premie betalen tijdens detentie.
- zorgverzekering vragen om zowel aanvullende als basis-verzekering op te schorten
Uw zorgverzekeraar hoeft daar niet mee akkoord te gaan.

Vergoeding medische zorg tijdens detentie
Kosten voor medische zorg tijden je verblijf in een justitiële inrichting worden betaald uit een collectieve verzekering door het Ministerie van Veiligheid en Jusitie (VenJ).
Alleen noodzakelijke medische kosten worden vergoed. De medische dienst van de Justitiële inrichting bepaalt of dit het geval is.